morteamu Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hei ! Vi har hatt en konflikt i huset de siste syv år, etter at vi traff hverandre, (men utenom den konflikten har vi det bra) Min kone har fra før en sønn med moderat allergi, mest mot katt, hest, fugl, timotei-pollen.Kløe /litt tett nese, og litt i øyne. Ikke astma, men har hatt en allergi-reaksjon i bronkiene etter en times besøk i stall, det gjør vi ikke mer. Jeg har en datter som elsker dyr, og rir, har katt hjemme osv.Hun bor hos moren sin. Vi har etterhvert kommet til et samarbeid hvor min datter ikke kommer i hesteklær, siden det er det min kones sønn reagerer mest på. Jeg synes nok min kone overreagerer endel i enkelte sammenhenger. Sønnen er nå 15 år, han har en fin vennegjeng, flere av disse har katter. Han kan tilbringe en hel kveld i et hus med katt uten å merke nesten noe, så lenge han ikke kjæler med katten. Det er jo viktig med venner, og så lenge han ikke får økende problemer etter slike besøk,(det har pågått noen år), så burde vel det være greit, mener jeg. Min kone er dog ikke sikker...Det var spørsmål 1. Spørsmål nr 2. Vi har nylig flyttet i en vertikaldelt tomannsbolig. Naboen på andre siden har katt. Loftet vårt har ståhøyde på midten men det er ikke fullstendig adskilt fra deres, ved at det er mulig å titte inn mellom smale sprekker mellom panelet i skilleveggen. Dette har betydning for ventilasjonen der oppe. For å komme opp på loftet må vi opp gjennom luke i taket, det må naboen også. Min kone har også et ønske om at vi på grunn av denne katten til naboen skal tette igjen disse sprekkene helt, noe som vil virke negativt på ventilasjonen, så det synes jeg ikke. Hun sier at vi jo ikke får støvsuget der oppe hvor store deler er dekket med isolasjon og ikke gulv, og at det etterhvert vil samle seg mye kattehår her. Det tror jeg neppe, siden kattehårene må opp gjennom en luke i taket..Vi diskuterer dette ganske ofte og trenger et realistisk råd. Hilsen mann og kone. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263352-ventilasjon-og-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Det er vanskelig å gi råd i en situasjon hvor det dreier seg om en litt fastlåst konflikt hvor følelser kanskje er vel så viktige som realiteter. Men jeg skal prøve å svare så objektivt som mulig på spørsmålene dine. 1. Det sosiale liv er for en 15 åring av stor betydning. Så lenge hans plager ikke øker, og spesielt så lenge han ikke får astma er det ingen grunn til å pålegge ham restriksjoner i forhold til besøk hos venner, enten de nå har dyr eller ikke. Allergener fra dyr, og særlig fra katt er det helt umulig å unngå hvis man ikke skal isolere seg helt. Det er derfor av svært liten betydning med noe ekstra eksposisjon i forbindelse med besøk hos mennesker med dyr forutsatt at ikke det oppstår tydelige symptomer ved slike besøk. 2. Svaret på dette fremgår mye av det foregående - og det er lite trolig at et slikt loft vil ha noen som helst negativ betydning for en allergiker. Det er vel ikke meningen å innrede soverom der oppe? Jeg pleier å anbefale at rommet der allergikeren sover holdes så rent og allergenfritt som mulig - hva som finnes i resten av huset har ikke så stor betydning, i alle fall ikke for store barn. For de minste barna som krabber rundt på gulvet kan det stille seg annerledes. Jeg håper dere kan komme frem til en måte å leve med dette på uten for stor uenighet - og uten å legge for store restriksjoner på en stor gutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263352-ventilasjon-og-allergi/#findComment-2121120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trulte67 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Har ikke noe råd ang allergiene. Det jeg reagerte på er at det i en vertikaldelt tomannsbolig ikke er tett på loftet mellom dere og naboene. Det skal jo være brannskille hele veien opp til taket. Er det mulig å se inn vil jo en evt brann spre seg fort fra den ene til den andre. Vet de slurvet med brannskillet da vi kjøpte rekkehus, men utbygger ble nødt til å rette opp det. Beklager at svaret ikke er slik du ba om, men ville bare tipse om brannfare ved et slikt loft. Jeg ville iallefall tettet det igjen forskriftsmessig, og da slipper dere også å tenke på kattehår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263352-ventilasjon-og-allergi/#findComment-2121136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.