Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 3 ukene hatt problemer med magen. Problemet kom plutselig og det startet med bobling/luft nederste i magen og i endetarm. Deretter har jeg hatt slim og blod i avføring og til tider diare/tendens til ufordøyd avføring. Også hatt vondt diverse steder i magen. Kjennes litt ut som om jeg skulle vært gravid, tyngdefornemmelse på begge sider i magen og ut i ryggen. Symptomene er veldig varierende og jeg er til tider nesten helt bra. I forkant av dette har jeg gått og vært kvalm til og fra i noen måneder. Har vært til kolonskopi hvor legen ikke fant noe alvorlig galt, så at jeg var litt rød og hvitprikkete nederst i tykktarmen. Har tatt prøver og venter på svar. Jeg bekymrer meg, kan det være noe alvorlig galt, tenker da spesielt på kreft i tynntarm/magesekk som gir disse symptomene? Fastlegen min sa at hvis ikke symptomene var borte om en måneds tid fra nå at jeg skulle ta en ny hemofec test, anbefaler du noe annet?Hilsen engstelig (33år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263413-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Friskt blod eller svart avføring? Blodig avføring som skyldes blødning høyt oppe i fordøyelsessystemet, så som magesekken, viser seg ofte ikke som rødt blod, men som mørk/svart avføring.

Ikke mørk avføring, rødt blod. Men også blod i avføring på prøve uten at blodet var synlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263413-mageproblemer/#findComment-2115408
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes ikke dette høres ut som noe "farlig", dvs tarmkreft eller alvorlige tarmsykdommer ( f.Chrohns eller cøliaki ). KAN være en svak variant av ulcerøs colitt helt nederst i tarmen, dette vil vevsprøvene gi svar på. Behandlig vil være medisin enten i klyster-form eller tabletter, og de fleste holder seg da ganske friske. Kanskje må du til videre prøver, der det gjøres gastroskopi; dvs de titter ned i magesekk og øvre deler av tynntarmen og tar prøver herfra. Kanskje finner man ingen forklaring, og plagene vil forsvinne av seg selv. Prøv å være litt "detektiv" og finn ut om du har spist noe spesielt siste tiden, obs også f.eks natur-medisiner. Kanskje du kan be om kostholdsveiledning dersom plagene fortsetter og ingen forklaring finnes; kanskje du har noen mat-intoleranser. Dette kan man ta blodprøver på, men svarene er aldri helt sikre. Man må noen ganger prøve seg frem med eliminerings-dietter, da helst under veiledning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263413-mageproblemer/#findComment-2118720
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...