Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Det kan det

Ja.

"Overvekt

Overvekt forstyrrer hormonsystemet. Fettvevet omdanner nemlig hormonene som har betydning for eggløsningsmekanismen, og dermed menstruasjonssyklusen. Omlag halvdelen av kvinner som er overvektige har uregelmessig menstruasjon eller helt holdt opp å menstruere. Risikoen for tidlige aborter er dessuten vesentlig økt dersom man er overvektig. Det er ikke alltid lett å oppdage dette, fordi en meget tidlig abort for mange kun oppleves som en forsinket menstruasjon som kanskje er litt kraftigere enn normalt.

Overvekt måles ved hjelp av BMI (Body Mass Index, KMI, kroppsmasseindeks på norsk) som angir vekt i forhold til høyde (vekt/høyde delt på 2). Er BMI over 27, vil de fleste fertilitetsklinikker kreve at man slanker seg 10 prosent eller mer for å øke sjansene til å lykkes.

Det er ikke enkelt å slanke seg, men ofte er det kun små justeringer i kostholdet som skal til for at man pent og rolig reduserer vekt".

Ja.

"Overvekt

Overvekt forstyrrer hormonsystemet. Fettvevet omdanner nemlig hormonene som har betydning for eggløsningsmekanismen, og dermed menstruasjonssyklusen. Omlag halvdelen av kvinner som er overvektige har uregelmessig menstruasjon eller helt holdt opp å menstruere. Risikoen for tidlige aborter er dessuten vesentlig økt dersom man er overvektig. Det er ikke alltid lett å oppdage dette, fordi en meget tidlig abort for mange kun oppleves som en forsinket menstruasjon som kanskje er litt kraftigere enn normalt.

Overvekt måles ved hjelp av BMI (Body Mass Index, KMI, kroppsmasseindeks på norsk) som angir vekt i forhold til høyde (vekt/høyde delt på 2). Er BMI over 27, vil de fleste fertilitetsklinikker kreve at man slanker seg 10 prosent eller mer for å øke sjansene til å lykkes.

Det er ikke enkelt å slanke seg, men ofte er det kun små justeringer i kostholdet som skal til for at man pent og rolig reduserer vekt".

Jeg har regelmessig mens men det betyr vel ikke at jeg har eggløsning hver mnd?

Dem sier så. Jeg hadde INGEN problemer, ble gravid på første forsøk med begge 2.

Var rundt 100 kilo med førstemann, og 120(!) kilo med nr 2....

Er nå igjen rundt 100, og igang med nr 3.

For 6 år siden når jeg ble gravid veide jeg 95 kilo.Ble gravid etter 2 mnd.Nå har vi prøvd i over 1 år.Jeg veier 105 kilo nå.

Annonse

For 6 år siden når jeg ble gravid veide jeg 95 kilo.Ble gravid etter 2 mnd.Nå har vi prøvd i over 1 år.Jeg veier 105 kilo nå.

Overvekt i seg selv er en faktor som KAN gjøre det vanskeligere å bli gravid. Risikoen er større hvis man har PCO/PCOS.

Men det betyr ikke at det nødvendigvis er et problem å bli gravid selv om man er stor. Selv veide jeg mer enn deg da jeg ble gravid i høst, og jeg har i tillegg litt høy alder som en ekstra risikofaktor (36 år). Ble allikevel gravid på første forsøk!

Håper du blir gravid med naturmetoden etter hvert!

Dessverre er det noen som opplever å nektes behandling for ufrivillig barnløshet hvis man har for høy BMI. Tror dette varierer fra klinikk til klinikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...