Gå til innhold

Tospråklige barn

Anbefalte innlegg

Gjest this is a signature
Skrevet

Er det vanlig at barn med foreldre med ulike språk snakker det gjeldende språket (eks. norsk/russisk) med hver av foreldrene?

Hver av foreldrene snakker sitt eget morsmål med barna.

Skrevet

Det vil jeg anta hvis barnet kan snakke begge språk. Jeg kommer i hvert fall til å snakke norsk med barna mine hvis jeg får noen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Litt begge deler. Barn av tospråklig foreldre utvikler språket litt senere enn andre barn, men de utvikler språksenteret i hjernen og det er svært bra!

Jeg synes det er flott når barn kan snakke norsk i det ene øyeblikket, for så å snakke et annet språk flytende...Og det finnes ikke negative sider ved det.

Og så greit når de skal besøke besteforeldre og familie i utlandet!

Skrevet

Litt begge deler. Barn av tospråklig foreldre utvikler språket litt senere enn andre barn, men de utvikler språksenteret i hjernen og det er svært bra!

Jeg synes det er flott når barn kan snakke norsk i det ene øyeblikket, for så å snakke et annet språk flytende...Og det finnes ikke negative sider ved det.

Hvor har du fra at tospråklige barn utvikler språket sitt senere enn andre barn?

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men samboeren min snakker i allefall norsk med faren, og spansk med moren som er fra Spania. Hun snakker selvsagt norsk etter å ha bodd her i 30 år, men de har alltid gjort det slik.

Skrevet

Ja, det er nok forholdsvis vanlig.

Mitt inntrykk - men da fra et begrenset utvalg venner og kjente - er at "vestlige" utlendinger oftere velger denne løsningen enn andre. Kanskje har noen en idé om at barnet vil få dårligere språk om man utsetter det for to morsmål, ikke vet jeg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvor har du fra at tospråklige barn utvikler språket sitt senere enn andre barn?

Nær familie. Dessuten er jeg helt sikke på å ha lest det en plass, men husker selvfølgelig ikke hvor...

Men det er ikke snakk om år! Og det oppstår gjerne i forbindelse med at barnet begynner å prate.

Jeg har kun positive opplevelser med tospråklig familie! Skulle ønske alle barn hadde den muligheten!

Skrevet

Det vil jeg anta hvis barnet kan snakke begge språk. Jeg kommer i hvert fall til å snakke norsk med barna mine hvis jeg får noen.

Kjenner flere med tospråklige barn og samtlige av barna har vært seine med å prate, 2- 3 år gml.Men når de først setter igang så er det jo en kjempe fordel å ha 2 "morsmål".

Skrevet

Kjenner flere med tospråklige barn og samtlige av barna har vært seine med å prate, 2- 3 år gml.Men når de først setter igang så er det jo en kjempe fordel å ha 2 "morsmål".

Jeg kjenner til et tospråklig barn som snakket tidlig. Men du har rett i at det er vanligere at barnet da lærer å snakke litt senere

Moren snakket norsk med gutten, og faren sitt språk. Og gutten opplevde jo at far snakket norsk der det var naturlig. Men han hørte aldri at moren snakket fars språk, selv om hun behersker det. Så ved snaue 2 års alder begynte til og med den lille tassen å "lære" mammaen sin ord på fars språk :)

Skrevet

Jeg har også hørt det, på generelt grunnlag, men som i alle andre saker er det individuelle forskjeller. Se fx svaret mitt nedenfor til Lindami.

Caloni Makaroni
Skrevet

Vil tro det, ja. Sett deg i situasjonen selv. Om du flytter til et fremmed land og får barn med en mann fra det landet,- hvilket språk vil du prate til barnet ditt på?

Det er både mest naturlig for foreldrene og snakke sitt eget språk, samtidg som at barnet da får inn begge språkene "med morsmelka", og dermed både kan ha gledenav å kunne to språk, samt kunne kommunisere med begge sider av slekten.

Skrevet

"Barn av tospråklig foreldre utvikler språket litt senere enn andre barn, men de utvikler språksenteret i hjernen og det er svært bra!"

Er ikke det bare en myte?

*Finne pensumboka*

hidi, the scorpion
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169668140' post='3492737]

"Barn av tospråklig foreldre utvikler språket litt senere enn andre barn, men de utvikler språksenteret i hjernen og det er svært bra!"

Er ikke det bare en myte?

*Finne pensumboka*

Nei, det er faktisk ikke en myte...

De utvikler språksenteret i hjernen, og all utvikling av hjernen er skikkelig bra!

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke en myte...

De utvikler språksenteret i hjernen, og all utvikling av hjernen er skikkelig bra!

Vel.. på Førskolelærerstudiet lærte vi noe annet.

Det står bl.a. i "Barns språkutvikling muntlig og skriftlig" av Anne Høigård:

"Det hevdes i blant at barn som møter to språk samtidig , får en forsinket språkutvikling. Det er lite forskning som støtter et slikt syn. Ogås enspråkelige barn varierer sterkt når det gjelder farten i språkutviklingen, uten at en vil kalle den forsinket. "

Skrevet

Det anbefales i hvert fall. Kan tenke meg at det ikke bare er for å gi barnet verdien av å være tospråklig, men også for å unngå at det lærer "feil" av den som ikke har det som morsmål. I fhd til seinere språkutvikling, så er det mange tospråklige som ikke snakker før 2-3 års alder. Om det regnes som myte eller ikke, så er det i hvert fall min erfaring. Veldig mange feks russisk-norske barn (og andre) blir jo også en slags trespråklige fordi foreldrene gjerne kommuniserer på engelsk seg i mellom.

Uansett ingen tvil om at det er lurt å la barna få flere språk inn med morsmelka. Ser i noen russisk-norske familier at faren nekter mor å snakke russisk med barna fordi han ikke behersker det selv og dermed føler seg utenfor. Tragisk og smålig.

Gjest this is a signature
Skrevet

Vil tro det, ja. Sett deg i situasjonen selv. Om du flytter til et fremmed land og får barn med en mann fra det landet,- hvilket språk vil du prate til barnet ditt på?

Det er både mest naturlig for foreldrene og snakke sitt eget språk, samtidg som at barnet da får inn begge språkene "med morsmelka", og dermed både kan ha gledenav å kunne to språk, samt kunne kommunisere med begge sider av slekten.

Sant, sant..

Kjenner noen som bare snakker litt av morsmålet til den ene parten (det som er fremmedspråklig).

Skrevet

Noen barn snakker mer enn to språk ganske flytende.

Vi fikk for noen måneder siden en kollega fra et østeuropeisk land med ektemann fra et annet land. Gutten på 10 år sakker engelsk flytende, da han har gått på internasjonal skole i et annet land. Nå snakker han også norsk ganske bra, og jeg tror det er hans fjerde språk. Mora snakker et noe gebrokkent engelsk!

Vi har en del utlendinger i nærmiljøet. Barna lærer jo norsk ganske fort sammenlignet med foreldrene.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169669158' post='3492786]

Vel.. på Førskolelærerstudiet lærte vi noe annet.

Det står bl.a. i "Barns språkutvikling muntlig og skriftlig" av Anne Høigård:

"Det hevdes i blant at barn som møter to språk samtidig , får en forsinket språkutvikling. Det er lite forskning som støtter et slikt syn. Ogås enspråkelige barn varierer sterkt når det gjelder farten i språkutviklingen, uten at en vil kalle den forsinket. "

Det som er myten er jo da at tospråklige får en seinere språkutvikling, ikke at de får en bedre utvikling av språksenteret.

Tospråklige barn utvikler den språklige bevisstheten langt bedre og tidligere enn barn som har bare ett språk å forholde seg til og har en stor fordel i forhold til andre når de så skal lære enda flere språk seinere.

Skrevet

Det som er myten er jo da at tospråklige får en seinere språkutvikling, ikke at de får en bedre utvikling av språksenteret.

Tospråklige barn utvikler den språklige bevisstheten langt bedre og tidligere enn barn som har bare ett språk å forholde seg til og har en stor fordel i forhold til andre når de så skal lære enda flere språk seinere.

Ja, det var det jeg mente. Og det skrev jeg i svaret mitt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...