bath Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Hei! Jeg er en dame på 42 år og som skal på ferie i fem uker, reisen går til Thailand. I løpet av den perioden skal jeg ha menstrasjon to ganger. Bruker fra før ikke p-piller, men bruker spiral. Når jeg får menstrasjonen har jeg store blødninger, derfor ønsker jeg å utsette menstrasjonen i hele ferieperioden. Er det mulig? Fint om du kan gi meg ett svar på hva jeg kan gjøre og eventuelle bivirkninger. Takk for hjelpen, hilsen Bath 0 Siter
soleil Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Du må til lege. Fins ikke reseptfrie midler som kan hjelpe. Er noen piller som heter Primolut, blant annet. Hormoner. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Du forteller ikke når du skal reise? På sikt hadde det vært greit å få en hormonspiral som sterkt reduserer blødningen, minst 20 % mister menstruasjonen helt, men det kan gå mange måneder før effekten inntrer. Det man bruker til å utsette menstruasjonen med, primolut tatt tre ganger daglig, vil stoppe menstruasjonen hos de fleste, spesielt hvis man starter ved starten av menstruasjonen før den man ønsker å utsette. Altså venter du menstruasjon i mai og ønsker å utsette den og den neste, er det sikrest å starte ved begynnelsen av menstruasjonen i april. Du fortsetter så til tre dager før du ønsker blødning. Tablettene koster ca 3 kroner pr stk, altså nesten 10 kroner om dagen. Det blir dyrt. Bivirkninger er påvirket humør (PMS), mulig småblødning i den første måned og lett vektøking. Så kan du bruke p-pille, Microgynon er den billigste. Da hopper du fra brett til brett uten pause. Etter 90 dager vil halvparten ha fått litt småblødning. Er du frisk, ikke overvektig og ikke-røker, er det ikke noe i veien for å bruke p-pille i din alder. Hvis legen tilbyr deg Cerazette, så er det for usikkert, bare 20 % får stopp i menstruasjonene. Lykke til med reisen, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.