Gjest hva er dette, tro Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei! Jeg er 48 år, alltid regelmessig mens, aldri vært gravid. Alltid blødd mye. Etter store psykiske påkjenninger de siste to årene har det økt fra ca 100 til 130 - 150 gram pr syklus, siste to sykluser 185 - 175 gram. Det meste av blodet kommer i løpet av 36 timer - litt voldsomt! Litt lysere/friskere i fargen enn før? NB Alle disse tallene er med maksdose Naproxen, uten blør jeg ca 40% mer. Menssyklus er ennå stort sett 25-27 dager, men var 4 ganger i fjor nede i 22-23 dager. (Betyr vel at eggløsning begynner å mangle.) Synes også det gløder kraftigere enn før i livmorområdet (bare i tiden rundt blødning), a la en brennende ansiktsrødming. Smerter eller murring kan nå komme flere dager før mensen (varierende), og det smerter gnagende 1-2 døgn etter blødningen.Hvilken diagnose ville du gjette på ut fra denne beskrivelsen og hvorfor? Kan jeg ha muskelknuter selv om jeg ikke kjenner kuler ved trykking mot livmorområdet? Fortykket endometrium selv om jeg har regelmessig mens? Tas det rutinemessig ultralyd hos alle gynekologer? Kan jeg regne med å få en diagnose etter en enkelt undersøkelse?Hele bekkenområdet er i ulage pga psyken - spente muskler og irritert tarm. Er det enkelt å kjenne forskjell på gyn. problemer og dette? (BMI 22.) Hender det noen gang at slike blødninger reduseres etter psykoterapi eller antidepressiva? Jeg har veldig lite lyst på kirurgi, f. eks utskrapning - kan jeg håpe på å greie meg på for eksempel cyklokapron de få årene før overgangsalder?Er det OK å gå til lege ca dag 10 -15 i syklus? - da er min slitne psyke best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263504-kraftige-regelmessige-kortvarige-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Blødning på mer enn 80 ml per menstruasjon anses som unormalt fordi det kan medføre blodmangel hvis det ikke tas jern. Det er vitenskapelig vist at NSAIDs som Naproxen kan redusere blødningsmengden med ca 30%, det stemmer med din erfaring. Cyklokapron kan redusere med 50%. Jeg har ikke sett tall for kombinasjon av de to preparater, men de kan brukes samtidig. Det er ikke uvanlig at syklus blir korte i årene før menopausen (siste menstruasjon), regelmessige intervaller på 21-35 dager tyder på eggløsning. Smerter før og under menstruasjon kan skyldes tilstanden endometriose eller adenomyose hvor det finnes vev av samme type som livmorslimhinnen ’på avveier’, for eksempel på bukhinne, eggstokker eller i livmormuskelen. Det er en godartet tilstand som stort sett bare kan påvises ved laparoskopi, ’kikkhullsoperasjon’, i narkose. Adenomyose vil også kunne gi rikelige blødninger, det er vanskelig å påvise uten å fjerne hele livmoren, MR-undersøkelse kan dog brukes med noe usikkerhet. Muskelknuter kan gi rikelige menstruasjoner, de kan ikke alltid kjennes av kvinnen selv. De gir sjelden smerter. Det tas ikke rutinemessig ultralyd, men ved symptomer. I ditt tilfelle skulle det klart være grunn til slik undersøkelse. Bare muskelknuter vil kunne gi en diagnose. Antidepressiva hjelper ikke mot rikelige blødninger, men kan hjelpe mot smerter, det samme er tilfelle med psykoterapi. Du kan bli undersøkt når som helst i syklus, men skal det tas celleprøve fra livmorhalsen er det best ikke å ha for mye blødning. Utskrapning hjelper ikke. Jeg vil foreslå en hormonspiral som både kan redusere blødningsmengden og som også kan hjelpe mot smerter, også om det skulle skyldes endometriose. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263504-kraftige-regelmessige-kortvarige-bl%C3%B8dninger/#findComment-2114370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.