bjoebir Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei! Jeg er en mann på 42 år, 180cm, 80 kg. Jeg har 2 spørsmål, som jeg føler jeg ikke får svar på hos min fastlege. Jeg har vært hos min fastlege nå i 2 år (4 ganger), hvor jeg har påpekt nevnte problem, men hvor min fastlege har bagatellisert problemene. Saken er som følger; 1. "Stikking" i hjerteområde; Her får jeg "stikkingen" litt til venstre for hjertet, og en "iling" nærmere selve hjertet. Når jeg roer helt ned/setter meg, går denne "stikking" bort. I etterkant av dette, får jeg øresus. Jeg har bedt min fastlege om å komme i CT, eller MR ( Jeg vil bli sjekket av det medisinke utstyr som avdekker et eventuelt problem), men nok en gang blir dette bagatellisert i den forstand at jeg er stresset, selv om jeg i brevs form har formulert mine problem. Jeg var i vanlig rønken, og tok bilder, uten at de fant noe som var mistenkelig. 2. Videre har jeg i perioder vondt i venstre nerkant av brystkassen (innvendig), har personlig mistanke om det er noe med denne lunge. Jeg har vært en røker tidligere, hvor mengden var maks 5 pr dag, men også mange dager uten røk. Det er nå 2 år siden jeg røket fast, og nå kan det bli en og annen av og til ref festlige sammenkomster. Konklusjon: 1. Hjertet Jeg er her redd for at jeg utvikler hjertekarsykdom i en eller annen variant. 2. Lunge Her er jeg redd for at noen kreftceller har begynt å utvikle seg. Dersom dere trenger ytterligere informasjon, svar meg på denne mail. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263513-stikking-i-bryst-venstre-side-samt-noe-underlig-i-lungeregion/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Svar til Bjoebir. Det er godt mulig at din fastlege har rett i at dette egentlig er det vi kaller funksjonelle plager, hvilket vanligvis vil si at det ikke er reelt, organisk årsak til dem. Det er meget hyppig at folk får slike "symptomer" uten at det er kroppslig grunn til dem. Imidlertid synes det hevet over tvil at dine plager har skapt en engstelse hos deg, dels for å være hjertesyk, dels engstelse for å ha en ondartet lungelidelse. Den siste er særdeles usannsynlig, og ville eventuelt vist seg på et vanlig røntgenbilde, som du jo har tatt og fått beskrevet som normalt. Det er mange strukturer i hjerteregionen som vil kunne gi plager som dem du beskriver. Flertallet av disse vil være av helt uskyldig karakter. Skulle man foreta noen undersøkelse på grunnlag av det du skriver, måtte det være en maksimal arbeisbelastning (arbeids-EKG), for å se på hjertets og den øvrige sirkulasjons reaksjon på fysisk stress. Når det gjelder mulig utvikling av av koronarsykdom (kransåresykdom i hjertet) vil du ikke få noe utbytte av MR eller CT med dagens utstyr. Du bør ta dette opp med din fastlege igjen, spesielt fordi det er viktig for deg å få bearbeidet de tankene og bekymringene du har omkring dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263513-stikking-i-bryst-venstre-side-samt-noe-underlig-i-lungeregion/#findComment-2121145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.