Venice Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg er gravid i uke 25 med barn nr. tre på fem år, og arbeider i full stilling (turnus) ved et sykehjem. Ved min første kontroll viste det seg at jernlageret mitt kun var på 7, og i uke 19 fikk jeg anbefalt å ta 100mg ferro-retard tre ganger daglig for å avhjelpe dette. Desverre er bivirkningene med disse jerntbl. for plagsomme, og jeg lurte på om jeg kunne bruke amino-jern som finnes i helsekosten da jeg er anbefalt disse. Jeg er sliten/trett og uopplagt om dagene, og har ofte hjertebank og perioder der jeg føler meg svimmel. Føler meg også mer nedstemt da jeg ikke har energi til å gjøre alt jeg har lyst til, og hverdagen oppleves ofte som et ork. Har ikke stort overskudd til barna, og blir fortere irritert da jeg er så trett hele tiden. Er dette symptomer som kan komme av et lavt jernlager? Har min andre svangerskapskontroll når jeg er fullgåtte 25 uker, så jeg får jo høre litt mer om blodverdier og annet da tenker jeg. Hvor stor er sjangsen for at jeg klarer å få opp jernlageret på et forsvarlig nivå før fødsel tror du? Og er det skadelig for barnet at jeg har det slik jeg har det - og egentlig har hatt de siste tre månedene? Jeg har en hjelpsom mann som gjør alt han kan for meg og barna, men likevel føler jeg meg sliten og tiltaksløs jevnt over hele tiden. Bruker all energi på jobb, og er skutt når jeg kommer hjem igjen.Hva kan jeg gjøre for å få det bedre denne siste tiden av svangerskapet, som nå føles mer som et ork enn en glede? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263646-hei-trine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Det kan godt tenkes at det du kjenner av ubehag, som hjertebank, svimmelhet og tretthet har med din jernstatus å gjøre. Vi som driver sv.sk.kontroller legger ikke så vekt på jernlagrene/serum ferritin, som det ble gjort før i tiden. Tidligere ble det anbefalt at alle som var under 20 i serum ferritin, ble anbefalt å ta jerntilskudd i hele svangerskapet. De nye retningslinjene er ikke så entydige, men man skal alltid utrede for anemi når man har symptomer som du skriver og man i tillegg har en lav hemoglobin(Hb). Tar man jerntilskudd er det vanlig med bivirkninger som hard mage, evt. diare. Det sier seg selv at det kan være veldig plagsomt og ofte det som gjør at man dropper hele behandlingen. Jeg synes du skal ta opp med din lege om det er nødvendig med ferro-retard, eller om du evt. kan gå over til organisk jern,f.eks. Hemofer, som ikke gir disse bivirkningene. Det er mulig du bør utredes med flere blodprøver, men dette må legen avgjøre. Jeg synes ikke du skal frykte at barnet tar skade av at du har lave jernlagre. Det er slettes ikke uvanlig med lave jernlagre i svangerskapet, spes. når man har fått flere barn på relativt kort tid. Det er svært sjelden kvinner er så anemiske at barnet tar skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263646-hei-trine/#findComment-2115309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lav hb og jernlager her også. Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hei Jeg ser at du egentlig spør etter råd fra fagperson men jeg tillater meg ikevel til å komme med mine erfaringer. Jeg har to barn og er gravid med det 3. 1 svangerskap fikk jeg ut over svangerskapet stadig synkende hb. Jeg fikk beskjed om å ta jern men ble uvel og kastet opp av dette så det klarte jeg ikke. Ble ikke gjort noe mer. Jeg var svimmel, trett, tiltaksløs, hjertebank, blek og utmattet. Etter fødsel besvimte jeg flere ganger,og det var snakk om å gi meg blodtilførsel på grunn av svært lav hb. I mitt 2 svangerskap var man bevisst på dette. Tok prøver av jernlagre som var lave. I midten av svanerskapet begynte jeg med jernsprøyter et par ganger i uken. Dette var det ingen bivirkninger med. Jeg hadde ikke de plagene som jeg hadde i 1 svangerskap og følte meg frisk og fin i hele svangerskapet. Ikke problemer ettersvangerskapet heller. Nå er jeg som sagt gravid igjen og jeg håper jeg også nå kan få jernsprøyter dersom det viser seg at jeg har lave jernlager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263646-hei-trine/#findComment-2269775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.