Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nokså jevnlig problemer med at jeg får en 'hvit blemme' i munnen, er det dette som kalles munn-skold ?? Denne er nokså plagsom og den kan være der i opptil 2-3 uker om gangen. Den har et rødt, betennt område rundt og virker også litt hoven. Den plager meg enormt mye både når jeg snakker, spiser og sover - så det går igrunnnen ut over livskvaliteten i de periodene jeg har den. Hva kommer dette av ?? Er det noen jeg spiser og helst bør unngå ?? Er det noe jeg kan bruke til å smøre på/pensle for å lindre plagene ?? Er det noe jeg kan smøre på for å få det bort raskere ??

Takknemlig for svar.

mvh

Egil Revheim

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Mest sannsynlig er det et såkalt aftøst munnsår, eller "afte" du er plaget med. Også kalt "munn-skjold". Når man bruker betegnelsen "munnsår" tenker de fleste på herpes-sår, eller såkalte forkjølelses-sår. De sistnevnte kan diagnostiseres med en penselprøve av en fersk blemme hos fastlegen; og en egen anti-virus kur kan brukes.

Aftøse munnsår, derimot, er man ikke sikre på årsaken til. Min erfaring er at de også kommer i farvannet av forkjølelser. De kan bli svært ømme; gjerne med rødt "krater" på 1-5mm, med hvitere ring rundt. Typisk varighet fra 1-3 uker. Det finnes flere salver man kan smøre på, som lindrer litt, bl.a Aftamed gel/spray. Før påføring kan du bruke klorhexidinholdig munnskylle-væske, spør på apoteket. Noen mener at rikelig inntak av anti-oksydanter ( eks Avantgarden), deriblant C-vitamin ( gjerne 1g/dag) kan virke forebyggende og styrke munnslimhinnens immunforsvar. beklager noe sent svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...