nicky2 Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Hei. Jeg har nokså jevnlig problemer med at jeg får en 'hvit blemme' i munnen, er det dette som kalles munn-skold ?? Denne er nokså plagsom og den kan være der i opptil 2-3 uker om gangen. Den har et rødt, betennt område rundt og virker også litt hoven. Den plager meg enormt mye både når jeg snakker, spiser og sover - så det går igrunnnen ut over livskvaliteten i de periodene jeg har den. Hva kommer dette av ?? Er det noen jeg spiser og helst bør unngå ?? Er det noe jeg kan bruke til å smøre på/pensle for å lindre plagene ?? Er det noe jeg kan smøre på for å få det bort raskere ?? Takknemlig for svar. mvh Egil Revheim 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Munnskold kalles også after: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320984 http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/munnskold 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 31. januar 2007 Skrevet 31. januar 2007 Mest sannsynlig er det et såkalt aftøst munnsår, eller "afte" du er plaget med. Også kalt "munn-skjold". Når man bruker betegnelsen "munnsår" tenker de fleste på herpes-sår, eller såkalte forkjølelses-sår. De sistnevnte kan diagnostiseres med en penselprøve av en fersk blemme hos fastlegen; og en egen anti-virus kur kan brukes. Aftøse munnsår, derimot, er man ikke sikre på årsaken til. Min erfaring er at de også kommer i farvannet av forkjølelser. De kan bli svært ømme; gjerne med rødt "krater" på 1-5mm, med hvitere ring rundt. Typisk varighet fra 1-3 uker. Det finnes flere salver man kan smøre på, som lindrer litt, bl.a Aftamed gel/spray. Før påføring kan du bruke klorhexidinholdig munnskylle-væske, spør på apoteket. Noen mener at rikelig inntak av anti-oksydanter ( eks Avantgarden), deriblant C-vitamin ( gjerne 1g/dag) kan virke forebyggende og styrke munnslimhinnens immunforsvar. beklager noe sent svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.