Gjest Færsk mamma innenfor ADHD/ADD - diagnose Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Etter en utreding hos PPT, tror PPT at min sønn på 8 år kan ha ADHD/ADD, PPT henviser saken videre til BUP. Jeg er selvfølgelig interessert i masse tips og veileding ift fagfolket som han/vi skal møte i tiden framover og hva slags erfaringer dere har opplevd ift skole og hva slags hjelpemidler det er snakk om....trolig heller han mot ADD da han ikke har hyperaktivitet. 1000 kr spørsmålet; blir ADD barn medisinert? Som dere ser så er jeg ganske færsk på dette område, har selvfølgelig søkt på nettet men har ikke helt klart for meg om medisinering for ADD..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har en gutt som for tida utredes på BUP, mistanke om ADD/ADHD. Problemet hans er ikke hyperaktivitet, men konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsssvikt. Jeg er spent jeg også. Lurer veldig på hva slags hjelpetiltak de evt kan sette i verk, men jeg er nok såpass kynisk at jeg tviler på at det blir særlig mye tilrettelegging i skolen. Men jeg håper jo, og jeg syns selvfølgelig helt klart at dette skal forsøkes før evt medisinering. Jeg har forstått det sånn at et flertall av dem med diagnosen får medisin, men langt fra alle. Når det gjelder selve utredningen så aner jeg ikke hvor lang tid det tar, vi har vært der borte mange ganger nå og vi har ikke fått noe tidsperspektiv å forholde oss til. Det eneste vi har blitt fortalt er at vi kan regne med at det tar tid. Vi har så langt vært gjennom to "innkomstsamtaler", en samtale med kun lege og oss foreldre, to leketimer med bare barnet og legen. Så har vi fylt ut et skjema ang. hans atferd. Det jeg vet gjenstår så langt er en legeundersøkelse, observasjon på skolen, muligens skal det tas EEG, og diverse tester. For alt jeg vet er det kanskje mye mer også. Aner ikke hvor lang tid det er snakk om, men jeg ser ikke for meg noen konklusjon på en god stund enda. Kanskje til høsten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2116836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg har en gutt som for tida utredes på BUP, mistanke om ADD/ADHD. Problemet hans er ikke hyperaktivitet, men konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsssvikt. Jeg er spent jeg også. Lurer veldig på hva slags hjelpetiltak de evt kan sette i verk, men jeg er nok såpass kynisk at jeg tviler på at det blir særlig mye tilrettelegging i skolen. Men jeg håper jo, og jeg syns selvfølgelig helt klart at dette skal forsøkes før evt medisinering. Jeg har forstått det sånn at et flertall av dem med diagnosen får medisin, men langt fra alle. Når det gjelder selve utredningen så aner jeg ikke hvor lang tid det tar, vi har vært der borte mange ganger nå og vi har ikke fått noe tidsperspektiv å forholde oss til. Det eneste vi har blitt fortalt er at vi kan regne med at det tar tid. Vi har så langt vært gjennom to "innkomstsamtaler", en samtale med kun lege og oss foreldre, to leketimer med bare barnet og legen. Så har vi fylt ut et skjema ang. hans atferd. Det jeg vet gjenstår så langt er en legeundersøkelse, observasjon på skolen, muligens skal det tas EEG, og diverse tester. For alt jeg vet er det kanskje mye mer også. Aner ikke hvor lang tid det er snakk om, men jeg ser ikke for meg noen konklusjon på en god stund enda. Kanskje til høsten? Må du ha diagnose for å få hjelp på skolen? Minstemann sliter med noe av det samme og han har hatt pedagog og assistent nesten hele tida men har ingen diagnose. De har hittil brukt fire år. Mye fram og tilbake mellom bup og ppt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2116894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Færsk mamma innenfor ADHD/ADD - diagnose Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg har en gutt som for tida utredes på BUP, mistanke om ADD/ADHD. Problemet hans er ikke hyperaktivitet, men konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsssvikt. Jeg er spent jeg også. Lurer veldig på hva slags hjelpetiltak de evt kan sette i verk, men jeg er nok såpass kynisk at jeg tviler på at det blir særlig mye tilrettelegging i skolen. Men jeg håper jo, og jeg syns selvfølgelig helt klart at dette skal forsøkes før evt medisinering. Jeg har forstått det sånn at et flertall av dem med diagnosen får medisin, men langt fra alle. Når det gjelder selve utredningen så aner jeg ikke hvor lang tid det tar, vi har vært der borte mange ganger nå og vi har ikke fått noe tidsperspektiv å forholde oss til. Det eneste vi har blitt fortalt er at vi kan regne med at det tar tid. Vi har så langt vært gjennom to "innkomstsamtaler", en samtale med kun lege og oss foreldre, to leketimer med bare barnet og legen. Så har vi fylt ut et skjema ang. hans atferd. Det jeg vet gjenstår så langt er en legeundersøkelse, observasjon på skolen, muligens skal det tas EEG, og diverse tester. For alt jeg vet er det kanskje mye mer også. Aner ikke hvor lang tid det er snakk om, men jeg ser ikke for meg noen konklusjon på en god stund enda. Kanskje til høsten? Hei og takk for svaret. Konsentrasjon og oppmerksomhetsvikt er hans bakgrunn for henvisningen til BUP. Vår sønn skal få spesialundervisning, altså 1 til 3 t i uka....reagrerte at det var så lite timer men forstod det slik fra PPT at det ikke er endelig. Vedtaket varer i 3 år og i de 3 årene kan det bli flere eller mindre timer, dette handler da om et samarbeid mellom skole, lærer, elev og foreldre. Han skal ha dette i tillegg til det han får tilrettelagt i dag på skolen hvor han er i lese/skrivegruppe, denne form for undervisning skal han få i matte også. Spesialundervisningen slik jeg har forstått dette, er veldig avhengig av skolen, den enkelte lærer og oss som foreldre......det er her jeg reagerer, at det skal stå på hvor kretativ skolen og lærer...vi har ikke fått beskjed når spesialundersvisningen skal tre i kraft så det blir vel noen telefoner til kommunen igjen for purring (c: Jeg reagrer også på hvor mye tid og energi vi som foreldre må bruke for å bli hørt og purre på saken i det offentlige. Gutten har det ikke greit på skolen, han sliter og blir for hver dag mer bevist på at han ikke henger med som resten av klassetrinnet. Vi har forøvrig brukt 3 år på å komme dit vi er i dag og slik jeg ser det er det viktigste igjen, nemmelig BUP. Jeg får også inntrykk av at så lenge han ikke er voldelig så blir han ikke prioritert hverken ift skole, PPT eller BUP. Etter et møte med PPT fikk vi et "tips" at vi må melde i fra så fort som mulig om vi får mistanke om han kommer på "skråplan", vet jo av informasjon fra foreningene at det stor fare for at denne gruppen får trolig mange utfordringer i fremtiden. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg har hele veien fått beskjed at gutten er så liten....jeg skjønner ikke logikken til PPT-BUP. Dette må da være en gruppe som må prioriteres for nemmelig å forebygge slik barna ikke kommer på statestikken. Ja, ja dette ble mye tanker fra meg og mye surr for den som leser (c:, men det er slik det er i hode på meg akkurat nå... (c: Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2117231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Må du ha diagnose for å få hjelp på skolen? Minstemann sliter med noe av det samme og han har hatt pedagog og assistent nesten hele tida men har ingen diagnose. De har hittil brukt fire år. Mye fram og tilbake mellom bup og ppt. Hos oss klager skolen stadig over for lite ressurser. En må ha en diagnose for å kunne kreve tilrettelagt undervisning, men selv ikke da klarer de å følge opp elever med særskilte behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2117358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Må du ha diagnose for å få hjelp på skolen? Minstemann sliter med noe av det samme og han har hatt pedagog og assistent nesten hele tida men har ingen diagnose. De har hittil brukt fire år. Mye fram og tilbake mellom bup og ppt. Jeg har fått forståelsen av at det helst må komme en diagnose før det blir tilrettelagt noe. Gutten min har dessverre ikke fått noe ekstra hjelp så langt. Jeg har forsøkt å snakke med dem om dette, fordi jeg ikke helt forstår poenget med å putte barn i ADHD-båsen. Hvorfor kan de ikke i stedet begynne med å kartlegge barnas hjelpebehov og så sette inn tiltak? Men da fikk jeg til svar at det var et økonomisk spørsmål, hvis barnet ikke har en diagnose får ikke skolen pengestøtte til hjelpetiltak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei og takk for svaret. Konsentrasjon og oppmerksomhetsvikt er hans bakgrunn for henvisningen til BUP. Vår sønn skal få spesialundervisning, altså 1 til 3 t i uka....reagrerte at det var så lite timer men forstod det slik fra PPT at det ikke er endelig. Vedtaket varer i 3 år og i de 3 årene kan det bli flere eller mindre timer, dette handler da om et samarbeid mellom skole, lærer, elev og foreldre. Han skal ha dette i tillegg til det han får tilrettelagt i dag på skolen hvor han er i lese/skrivegruppe, denne form for undervisning skal han få i matte også. Spesialundervisningen slik jeg har forstått dette, er veldig avhengig av skolen, den enkelte lærer og oss som foreldre......det er her jeg reagerer, at det skal stå på hvor kretativ skolen og lærer...vi har ikke fått beskjed når spesialundersvisningen skal tre i kraft så det blir vel noen telefoner til kommunen igjen for purring (c: Jeg reagrer også på hvor mye tid og energi vi som foreldre må bruke for å bli hørt og purre på saken i det offentlige. Gutten har det ikke greit på skolen, han sliter og blir for hver dag mer bevist på at han ikke henger med som resten av klassetrinnet. Vi har forøvrig brukt 3 år på å komme dit vi er i dag og slik jeg ser det er det viktigste igjen, nemmelig BUP. Jeg får også inntrykk av at så lenge han ikke er voldelig så blir han ikke prioritert hverken ift skole, PPT eller BUP. Etter et møte med PPT fikk vi et "tips" at vi må melde i fra så fort som mulig om vi får mistanke om han kommer på "skråplan", vet jo av informasjon fra foreningene at det stor fare for at denne gruppen får trolig mange utfordringer i fremtiden. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg har hele veien fått beskjed at gutten er så liten....jeg skjønner ikke logikken til PPT-BUP. Dette må da være en gruppe som må prioriteres for nemmelig å forebygge slik barna ikke kommer på statestikken. Ja, ja dette ble mye tanker fra meg og mye surr for den som leser (c:, men det er slik det er i hode på meg akkurat nå... (c: Vennlig hilsen Veldig merkelig det med at han "må" være voldelig for å bli prioritert, det hørtes da utrolig dårlig ut! Vi har i hvertfall kommet raskt i gang på BUP selv om sønnen min er av det rolige slaget som sitter stille i timene uten å lage bråk. Krysser fingrene for at dere også kommer i gang fort, lykke til ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg har fått forståelsen av at det helst må komme en diagnose før det blir tilrettelagt noe. Gutten min har dessverre ikke fått noe ekstra hjelp så langt. Jeg har forsøkt å snakke med dem om dette, fordi jeg ikke helt forstår poenget med å putte barn i ADHD-båsen. Hvorfor kan de ikke i stedet begynne med å kartlegge barnas hjelpebehov og så sette inn tiltak? Men da fikk jeg til svar at det var et økonomisk spørsmål, hvis barnet ikke har en diagnose får ikke skolen pengestøtte til hjelpetiltak. Det har ikke vært nødvendig på skolen til minstemann. Men de har ikke fått pengestøtte fra noen heller det siste året, det er skolen selv som betaler ut av sitt budskjett. Nå har ikke jeg sett hvordan han er på skolen da, jeg ser ham bare hjemme og her har han ikke noe særlig problemer. Tror jeg. Men et eller annet skjærer seg tydeligvis på skolen og ingen skjønner hva det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg har fått forståelsen av at det helst må komme en diagnose før det blir tilrettelagt noe. Gutten min har dessverre ikke fått noe ekstra hjelp så langt. Jeg har forsøkt å snakke med dem om dette, fordi jeg ikke helt forstår poenget med å putte barn i ADHD-båsen. Hvorfor kan de ikke i stedet begynne med å kartlegge barnas hjelpebehov og så sette inn tiltak? Men da fikk jeg til svar at det var et økonomisk spørsmål, hvis barnet ikke har en diagnose får ikke skolen pengestøtte til hjelpetiltak. Dette med behov for diagnose er bare noe stort tull som en del skoler/kommuner prøver å gjemme seg bak. Er problemene åpenbare, så skal barnet få hjelp, uavhengig av hva som evt. er navnet på problemene. At det er _lettere_ å få hjelp med en diagnose i hånd, er nok så, da vet de bedre hva som kan hjelpe. Men de har ikke lov å la være å hjelpe et barn som så åpenbart trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hos oss klager skolen stadig over for lite ressurser. En må ha en diagnose for å kunne kreve tilrettelagt undervisning, men selv ikke da klarer de å følge opp elever med særskilte behov. "En må ha en diagnose for å kunne kreve tilrettelagt undervisning" Dette er ikke riktig, bare noe som en del skoler/kommuner gjemmer seg bak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hos oss klager skolen stadig over for lite ressurser. En må ha en diagnose for å kunne kreve tilrettelagt undervisning, men selv ikke da klarer de å følge opp elever med særskilte behov. Barnet må ikke ha en medisinsk diagnose, men for at ekstra ressurser (utover vanlig tilpasning) skal bli tilført, må ppt ha vurdert situasjonen og stort sett ha konkludert med at barnet trenger hjelp i et omfang som ikke er rimelig å pålegge skolen innenfor det ordninære undervisningsbudsjettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Nei, det bør de ikke. Pedagogene i Norge og legene blir jo kritisert på generellt grunnlag for overmedisinering, før alternative tiltak i form av tilrettelegging er utrøvd. For en tid tilbake gikk det en dukumetar på tv, at bokstavbarna hadde bedre utbytte av miljøendring som behandling fremfor emdikamentell behandling. JEg tror ikke ditt barn vil bli medisinert. Men dere vil nok få mange praktiske tips som går på strukturering av hverdagen og grensesetting/samhandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2118556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Dette med behov for diagnose er bare noe stort tull som en del skoler/kommuner prøver å gjemme seg bak. Er problemene åpenbare, så skal barnet få hjelp, uavhengig av hva som evt. er navnet på problemene. At det er _lettere_ å få hjelp med en diagnose i hånd, er nok så, da vet de bedre hva som kan hjelpe. Men de har ikke lov å la være å hjelpe et barn som så åpenbart trenger det. Skulle ønske jeg nådde fram med det, for jeg ønsker egentlig ikke noen diagnose, jeg ønsker bare at han skal få litt ekstra tilrettelegging. Vi har jo ingen problemer hjemme (annet enn med leksene som tar laaang tid..) så det er åpenbart for meg at det er skolen som må tilrettelegge bedre. PPT burde jo kunne kartlegge litt og foreslå tiltak som skolen kan iverksette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2119261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 "En må ha en diagnose for å kunne kreve tilrettelagt undervisning" Dette er ikke riktig, bare noe som en del skoler/kommuner gjemmer seg bak. Om det er riktig eller ikke, så er det uansett det skolen her sier. De skulle ta fra datteren min det hun fikk av ekstra resurser, og for å få beholde hjelpen måtte PPT komme opp med en ny diagnose som skolen godtok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2120076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chrrriiista Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 venninna mi fikk diagnosen ADD nylig, hun er 26 år... Hun har begynt på Ritalin nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2120099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Min sønn har ADD med KUN oppmerksomhetssvikt, og han er medisinert. Med kjempegod effekt. I flere år før han fikk diagnose og medisiner drev skolen på med diverse spes-ped-tiltak. Ingenting hjalp nevnverdig. Min sønn tar bare medisin de dagene han er på skolen, og trenger dem for å konsentrere seg. Det fungerer veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2120295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Nei, det bør de ikke. Pedagogene i Norge og legene blir jo kritisert på generellt grunnlag for overmedisinering, før alternative tiltak i form av tilrettelegging er utrøvd. For en tid tilbake gikk det en dukumetar på tv, at bokstavbarna hadde bedre utbytte av miljøendring som behandling fremfor emdikamentell behandling. JEg tror ikke ditt barn vil bli medisinert. Men dere vil nok få mange praktiske tips som går på strukturering av hverdagen og grensesetting/samhandling. Jeg vet ikke hvilket program du henviser til, men en større amerikansk undersøkelse (Jeg husker i farten ikke hva den heter) viser at barn har best utbytte av en kombinasjon av medisinering og miljøendringer, mens de som bare ble medisinert klarer seg bedre enn dem som bare får miljøendringer. Så altså - best er kombinasjon medisin/miljø, nestbest bare medisin og til sist bare miljø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2120781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma44 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Vårt barn på 11år bruker Strattera og har ADD.diag. H*n er skoleflink og har ingen faglig hjelp. Strattera har derimot vært til stor hjelp for konsentrasjon, å "komme igang" med oppgaver, samle tankene om akkurat Det som skal gjøres, og ikke så lett la seg avlede av uro i klassen ellers. Vi merket egentlig liten virkning hjemme i forhold til det skolen etterhvert erfarte, men ser at h*n lettere klarer å konsentrere seg med leksene hjemme selv om det ikke alltid er stille rundt h*n. Medisin har vært brukt i 1 1/2 år nå men blir tatt opp til vurdering hvert halvår, noe vi synes er trygt å vite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2121439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg vet ikke hvilket program du henviser til, men en større amerikansk undersøkelse (Jeg husker i farten ikke hva den heter) viser at barn har best utbytte av en kombinasjon av medisinering og miljøendringer, mens de som bare ble medisinert klarer seg bedre enn dem som bare får miljøendringer. Så altså - best er kombinasjon medisin/miljø, nestbest bare medisin og til sist bare miljø. I nasjonale føringene til bup, barnevernsinstitusjoner, og kompetansesentrene er anbefalingene først og fremst miljømessige endringer, før medisin prøves. MEdisin skal aldri brukes som eneste middel for å hjelpe et barn med hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker.altså er de nasjonale føringene det stikk motsatte av undersøkelsen du viser til- og det er meget interessant. Se veileder fra helse og sosialdep, samt del av autismeprogrammet bl.a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2124290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 I nasjonale føringene til bup, barnevernsinstitusjoner, og kompetansesentrene er anbefalingene først og fremst miljømessige endringer, før medisin prøves. MEdisin skal aldri brukes som eneste middel for å hjelpe et barn med hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker.altså er de nasjonale føringene det stikk motsatte av undersøkelsen du viser til- og det er meget interessant. Se veileder fra helse og sosialdep, samt del av autismeprogrammet bl.a Her er studien jeg viser til - hentet nettopp fra den veilederen du nevner: Pkt. 5.2 En stor amerikansk behandlingsstudie av barn 7-10 år, den såkalte MTA-studien, viste at optimal behandling med legemidler, oftest metylfenidat, var den mest effektive behandlingsformen ved AD/HD, både når det gjaldt kjernesymptomene konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet og impulsivitet og for skoleprestasjoner og sosial fungering. (Jensen et al., 2001) Studien viste også at optimal medisinering i kombinasjon med psykososiale tiltak ga tilleggsgevinster på visse områder. Dersom den positive effekten av slik behandling skal vedvare, er det nødvendig med gode rutiner for oppfølging over tid. (http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00012/IS-1244__12977a.doc) - veileder revidert 11/2005. Her står det altså svart på hvitt at medisinering gir god effekt, dersom den kombineres med miljøtiltak, enda bedre effekt. Det betyr at bare miljøtiltak _ikke_ gir så god effekt som bare medisin eller som medisin kombinert med miljø. Da blir lista slik: 1)medisin og miljø 2)bare medisin 3)bare miljø I Ugeskrift for leger, Danmark står det slik: Resultater I alle fire grupper så man en signifikant forbedring i ADHD-symptomerne, dog med den største ændring i den kombinerede gruppe og i gruppen med medikamentel behandling, som var signifikant forskellig fra de to andre grupper. Der var dog ingen signifikant forskel de to grupper indbyrdes (http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2005/UFL_EKCMA_2005_48/UFL_EKCMA_2005_48_45659) fra 2005. Å gi medisin, også som eneste tiltak dersom det skjer, er med andre ord bedre behandling enn å ikke gjøre noe, eller å bare sette igang med miljø-tiltak. Å få en diagnose og å oppnå de forandringer i atferden som medisinering gjør for mange, forårsaker dessutan som regel miljømessige forandringer av seg selv. En annen ting er at sette inn miljøtiltak kan være med på å finne dem med adhd og skille dem fra andre barn som sliter av andre, f.eks.miljømessige, årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/263745-addadhd/#findComment-2126561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.