Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har atopisk eksem som jeg har vært plaget med i perioder, som spebarn og på ungdomskolen, for så å forsvinne igjen. Nå i vinter (jeg er 19 år) har det plutselig brutt ut veldig igjen. Utslett og eksem kan jeg håndtere, det jeg ikke husker er den sinnsvake kløen! Jeg klør over hele kroppen, spesielt rundt håndledd og på bena. Jeg begynner nå å bli ganke sår fordi jeg klorer meg opp om natten eller blir helt desperat når kløen er som verst. Jeg har brukt alt for mye penger hos legen allerede føler jeg (vaksiner fordi jeg skal ut å reise) og liker ikke den nye legen min i det hele tatt da det føles som hun egentlig er litt brydd over at jeg kommer å forstyrrer henne eller noe. Uansett: Hjelp! Prøver å bruke saltvann, som hjelper litt, men om det er noe som hjelper mer med en gang? Tar alle råd jeg kan få:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263779-kl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På apoteket: hydrokortisonkrem, 1%. (Hvis du ikke forlengst bruker det, da)

Også på apoteket, i alle fall Apotek1: En krem til bruk over hele kroppen, gjerne i ansiktet også. Den heter A-derma exomega. Litt dyr, men drøy. Gni deg inn overalt morgen og kveld.

Ikke bruk vanlig såpe når du dusjer, men enten Eucerin dussjåpe eller bad i Exomega, den typen som er til å bade i.

God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263779-kl%C3%B8e/#findComment-2117206
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Først av alt: vær raus med fuktighetskrem (krem, ikke lotion) morgen og kveld. Har god erfaring med Karbamidkrem (kan svi litt), Exomega Aderma, Decubal mm. Du kan også bruke ulike "repair" kremer på selve eksemflekkene. Men dette er neppe nok til å bedre eksemet eller kløen. I tillegg til masse fuktighetskremer bruker jeg både kortisonkremer (sterke) og antihistaminer om natta til mitt barn som sliter med eksem og kløe. Du får kjøpt milde kortisonkremer (Mildison, Hydrokortison) på apoteket men mest sannsynlig trenger du sterkere, reseptbelagte kremer for at det skal virke. Jeg vil råde deg til å få henvisning til en hudlege; de har masse kunnskap om atopisk eksem og kan hjelpe deg mer effektivt enn allmennlege.

Håper det bedrer seg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/263779-kl%C3%B8e/#findComment-2142143
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...