Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tillybitts

Hei, dere ! Håper dere ikke tar det ille opp at jeg "spør etter" T. Endsjø,- det er bare at hun nå best kjenner problemene min etterhvert.Vel, en liten oppsummering, uansett : Op. spl. av utdannelse, sykmeldt pr.nå,og ut svangerskapet + permisjonen. Er nå i 22 uke, har før hatt placentaruptur, samt mistet et barn etter 3 timer pga sepsis,- blod i de små lungene,bl.a.Jeg er 43 år gammel (gammel!!)- det er mitt 7 svangerskap, men jeg har en datter på 20, resten har vært sene spontanaborter el. prematur fødsel.I svangerskapet har jeg hatt lett hypertensjon, men ikke mye ( 160/115)og har også pådradd meg svangerskapsdiabetes som reguleres bra etterat jeg fikk insulin. Babyen veide utrolige 650 gram etter 19-20 uker, han vokser fort, og det er endel mer fostervann enn normalt, dessuten. Jeg er i relativt ok form, alt tatt i betraktning,- men jeg har et voksent SF-mål...Det er satt opp sectio rundt uke 30,- på RH i Oslo. Noe man nå snakker om å "dra ut" til uke 34.Jeg må imidlertid inn om ikke så lenge, fordi jeg skal overvåkes. Nå har jeg begynt å få relativt sterke kynnere,- og av og til littrosafarget slimete utflod, når kynnerne har vært ekstra plagsomme. Bør jeg si fra om dette til RH, eller er det greitt å ha kynnere såpass tidlig ? Når det er litt rosafarge på utfloden,- kan dette være et signal om en eventuell blødning i anmarsj, eller er det også slik at jeg kan roe meg ned ? Takknemlig for svar.

Med hilsen fra

Bitten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26378-kynnere-etter-21-uker-trine-endsj%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Ja, jeg husker deg godt, og det er hyggelig med nye henvendelser. Det er et godt tegn at de har lyst til å drøye forløsningen så lenge som mulig. 4 uker kan utgjøre mye i denne sammenheng. Likevel synes jeg at du skal si i fra om det du kjenner. Det er tydelig at du har ørsmå mengder med blod i utfloden din. Normalt ville jeg ikke lagt så mye vekt på det, men med din historie, bør man ikke overse noe. Synes du også at kynnerne dine har blitt kraftigere, evt. vonde, må du også formidle dette. Jeg håper også at blodtrykket ditt blir fulgt opp nøye. Du har et høyt blodtrykk, som bør overvåkes med regelmessige målinger, samt blodprøver og ikke minst urinprøver. Jeg vet ikke hva blodtrykket ditt var i utgangspunktet, men 160/115 er mer enn det vi kaller lett hypertensjon. Håper legen du får god oppfølging der du går nå. Skulle du bli dårlig, med pannehodepine, evt. lysømfientlige øyne, vondt i mellomgulvet, kvalme etc. må du umiddelbart kontakte sykehuset.

Det er godt at din diabetes er bra regulert nå.

Ønsker deg lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...