Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg er 20 uker på vei i morgen. Har hatt endel magesmerter hele veien. Jordmor mente det var kynnere, og at jeg skulle ta det mer med ro. Blir sykemeldt minst 50%.

Men jeg ble litt engstelig nå jeg. Jordmor var så alvorlig. Kan jeg risikere å føde nå snart?? Kan det gå gæli det her?? Hva betyr det å ta det med ro? Ligge på sofaen i mange uker til, eller kan jeg trene litt på ergometersykkel (m/lett belastning)? Smertene er langt fra "uutholdelige", men bekymringene er.......! Takker veldig for svar.

En riktig god kveld til dere alle her inne!

Niffi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264003-smerter-i-magenkynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig mye kynnere fra svært tidlig i alle mine tre svangerskap. Første gang begynte det vel rundt uke 20, men andre- og tredje gang hadde jeg kynnere fra rundt 12 uker.. Det var en snodig opplevelse, for jeg kjente bare som en slags tennisballstor hard kule nederst i magen..

Jeg ble sykemeldt fra ca uke 26 i alle tre svangerskap og ble pålagt å ta det mest mulig med ro. "Alle" mente jeg kom til å føde i god tid før termin.. Alle tre kom rundt termin, så det gikk helt fint :-)

Noen har det man kan kalle en "overaktiv" livmor. Da har man gjerne kynnere/rier veldig tidlig uten at det nødvendigvis betyr noe for når man føder. Fødslene er ofte veldig raske og man har kraftigere etterrier enn normalt.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, så det er uansett viktig at du blir fulgt godt opp og at du prøver å ligge så mye som mulig for å unngå at magen strammer seg for ofte.

Kynnere er ikke farlig, og det betyr ikke at du kommer til å føde snart.

Kynnere er livmoren som "trener" til fødselen. Det er ikke alle som får kynnere, mens andre har mye av det.

Jeg har blitt sykemeldt med alle mine 3 pga kynnere.

Det man er redd for er at kynnerene skal gå over i rieaktivitet. Det kan det hvis man ikke tar det litt med ro.

Jeg ville unngått ergometersykkelen i begynnelsen av sykemeldingen i alle fall. Heller tatt det så mye med ro som du kan og se om kynnerene avtar. Gjør de det kan du se hvor mye du kan gjøre før de setter i gang igjen.

Jeg hadde veldig mye kynnere fra svært tidlig i alle mine tre svangerskap. Første gang begynte det vel rundt uke 20, men andre- og tredje gang hadde jeg kynnere fra rundt 12 uker.. Det var en snodig opplevelse, for jeg kjente bare som en slags tennisballstor hard kule nederst i magen..

Jeg ble sykemeldt fra ca uke 26 i alle tre svangerskap og ble pålagt å ta det mest mulig med ro. "Alle" mente jeg kom til å føde i god tid før termin.. Alle tre kom rundt termin, så det gikk helt fint :-)

Noen har det man kan kalle en "overaktiv" livmor. Da har man gjerne kynnere/rier veldig tidlig uten at det nødvendigvis betyr noe for når man føder. Fødslene er ofte veldig raske og man har kraftigere etterrier enn normalt.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, så det er uansett viktig at du blir fulgt godt opp og at du prøver å ligge så mye som mulig for å unngå at magen strammer seg for ofte.

Kjære dere.

Tusen takk for veldig gode svar!!

Det er godt å høre at kynnere ikke uten videre medfører at riene er like rundt hjørnet. Jeg er i 50% jobb nå, og får tilpasset forholdene på jobben. Har en veldig fin sjef.

Kan jeg spørre dere hvordan dere merket kynnerne? Var det "tak" som kom og gikk (som rier, bare svakere), eller var det en konstant smerte i magen? Jeg har mest vondt når jeg går, synes det er en konstant smerte som ikke varierer så mye. Også smerter nedover, mot symfysen.

Huffameg.....så mange bekymringer man skal ha... :-)

En riktig god kveld til dere!!

Niffi

Kjære dere.

Det er godt å høre at kynnere ikke uten videre medfører at riene er like rundt hjørnet. Jeg er i 50% jobb nå, og får tilpasset forholdene på jobben. Har en veldig fin sjef.

Kan jeg spørre dere hvordan dere merket kynnerne? Var det "tak" som kom og gikk (som rier, bare svakere), eller var det en konstant smerte i magen? Jeg har mest vondt når jeg går, synes det er en konstant smerte som ikke varierer så mye. Også smerter nedover, mot symfysen.

Niffi

De smertene du beskriver høres mer ut som bekkenløsning. Da kan man ha smerter nederst i magen og inn mot symfysen, evt rundt lårpartiet og baken.

Når man får kynnere, så bare _vet_ man hva det er ;-)

Magen strammer seg gradvis (som å få et bredt belte strammet rundt magen) til en "topp", for så å gå gradvis tilbake. Man kan også se at magen strammer seg (blir trillrund).

De smertene du beskriver høres mer ut som bekkenløsning. Da kan man ha smerter nederst i magen og inn mot symfysen, evt rundt lårpartiet og baken.

Når man får kynnere, så bare _vet_ man hva det er ;-)

Magen strammer seg gradvis (som å få et bredt belte strammet rundt magen) til en "topp", for så å gå gradvis tilbake. Man kan også se at magen strammer seg (blir trillrund).

"Man kan også se at magen strammer seg (blir trillrund)."

Måtte bare si at magen min så ut som et digert popcorn når jeg hadde kynnere, spesielt på slutten. Livmoren klemmer jo rundt barnet så dets konturer kan bli mer synlige. Overhodet ikke trillrund, altså ;-)

Men jeg er enig med deg - dette høres ut som bekkensmerter.

Annonse

Kjære dere.

Niffi

Hei.

Tusen takk igjen for svar :)

Selv om det tiltider gjør veldig vondt i symfyse og nedre del av magen, så ble jeg faktisk litt letta. Det er greit å kanskje slippe så mye kynnere så tidlig.

Er det forresten noen av dere som har hatt smerter som kan relateres til..hm....tarmsystemet? Alt går jo mye tregere nå, og dette vil kanskje påvirke smertebildet til en viss grad???!!

Niffi

"Man kan også se at magen strammer seg (blir trillrund)."

Måtte bare si at magen min så ut som et digert popcorn når jeg hadde kynnere, spesielt på slutten. Livmoren klemmer jo rundt barnet så dets konturer kan bli mer synlige. Overhodet ikke trillrund, altså ;-)

Men jeg er enig med deg - dette høres ut som bekkensmerter.

Hmm, mulig du har rett, ja. Ble ikke alltid trillrund, men man så konturene av babyen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...