Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tiddelipom

Jeg er en jente på 28 som begynner å miste håpet om at jeg noen gang vil bære fram et friskt barn.

Ble gravid ved første forsøk i juni, men hadde en missed abortion med utskrapning i august. Jeg tok det svært hardt. Vi har siden dette fortsatt videre, registerer syklusen og passer på å ha sex "riktige" dager i forhold til hva eggløsningstesten sier. Likevel blir jeg ikke gravid. De siste tre månedene har jeg dessuten begynt å blø et par dager etter eggløsning, for så å ha et mellomrom - før mensen kommer. Nylig fikk jeg dessuten påvist en syste på den ene eggstokken som hadde sprukket, noe legen mente var uproblemtisk i forhold til fruktbarhet. Jeg trengte ingen utskrapning, men har siden lurt på hvordan "restene" av denne systen kommer seg ut.

Jeg har ellers en nogenlunde regelmessig syklus, men har alltid slitt med mellombløninger/brud utflod. Regelemessige kontroller har derimot aldri påvist noe galt.

Hva bør jeg gjøre nå? Bare fortsette videre? Jeg må innrømme at jeg begynner å bli temmelig deprimert over dette. Jeg opplever meg ikke som "overstressa" med hensyn til graviditet - men ønsker meg inderlig barn - og synes det er vondt å måtte vente så lenge.

Spørsmål:

- Bør jeg/min man sjekke oss nøyere?

- Hva kan årsaken være til at jeg blør noen dager etter eggløsning?

- Kan jeg regne med at restene av systen har kommet ut via mensblod?

- I hvilken grad bør min mann avstå hundre prosent fra snus/alkohol mens vi forsøker? (Han drikker noen øl/eller litt vin i helgen - snuser en gang i blant.)

- Er det noe jeg/han kan ta av medisiner/vitaminer for å øke sjansen for graviditet? (Jeg tar folat.)

- Hvor viktig det å unngå å tenke for mye på alt dette for faktisk å klare å bli gravid? Jeg kan liksom ikke skru av hodet mitt heller - det er ikke fritt for at jeg tenker på dette et par ganger om dagen og at jeg ofte feller en tåre når mensen...

Setter uendelig stor pris på om jeg kan få et svar på disse spørsmålene. Jeg merker at jeg føler meg veldig alene om dette. Alle rundt meg blir gravide på en-to-tre, og jeg synes det hele er vondt og urettferdig. Min mann er stødig og tålmodig, men sier han også blir stadig mer lei seg når jeg forteller ham at jeg har fått mensen.

Håper på raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264021-er-det-noe-h%C3%A5p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Først en oppklaring. Det er normalt med cyster som sprekker, det skjer regelmessig ved eggløsning når egget støtes ut av eggstokken. Iblant kan eggcysten bli noen cm stor. Jeg vet ikke hva din lege bygger sin uttalelse på, for å si sikkert at en cyste har sprukket må man undersøke med ultralyd flere dager etter hver andre og se at cysten tømmes. Du sier at det ikke var nødvendig med utskrapning, men utskarpning har ikke noe med cyster å gjøre, det er fra livmoren man foretar utskrapning, spesielt etter en abort. Cysten tømmer seg ut i bukhulen hvor væsken suges opp.

Blødning mellom menstruasjoner er ikke vanlig, det kan for eksempel ses ved eggløsning og ved samleie. Hormonnivået er høyt ved eggløsning, det kan utløse en liten blødning. Blodrik slimhinne på livmorhalsen kan gi mellomblødning. Det betyr ikke noe med hensyn til å bli gravid. Regelmessige menstruasjoner tyder på at alt er normalt med ditt hormonsystem og eggløsning.

Din mann skal få lov til å fortsette med snus og moderat alkohol. Tenk på hvor mange storrøykere og alkoholikere som setter barn til verden! Du spiser folat, det er flott.

Dere har opplevd en abort, og det skjer i minst 15 % av alle graviditeter, noen sier så mye som i 50% av tilfellene. Spesielt leit når det skjer ved første graviditet. Husk det er 85 % sjanse for å lykkes neste gangen. I juni ble du gravid i første syklus, nå er det gått ca fem måneder uten resultat. Jeg skjønner at dere er utålmodige, men noen bruker faktisk lengre tid å oppnå graviditet. Først etter ett års mislykket forsøk har det hensikt å starte utredning.

Har dere samleie på de fruktbare dager? Det er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Ha samleie 2-3 ganger i den perioden. Jeg synes du skal slutte med eggløsningstesten og ha samleie når dere har lyst. Bare hvis dere ikke orker samleie så ofte, kan det være hensikt å ta en test. Det er viktig at dere koser dere og er spontane og har litt mer tålmodighet. Lett sagt kanskje, men snart kommer våren og sommeren. Er det ikke skjedd noe til august ber dere fastlegen henvise til gynekolog.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264021-er-det-noe-h%C3%A5p/#findComment-2122489
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...