pidde Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Eg bruker endel hjertemedisin s.s. Isoptin 120mg x 3 pr.dag. Digitoxin 0,1mg 1 x 3 pr.uke. Har innplantert Paesmaker,dette på grunn av flimmer. Spørsmålet er: Er Isoptin og Digitoxin nødvendig når man har Peasemaker, i tilfelle kor stort bør dagsbehovet vere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264089-digitoxin-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Svar til Pidde. Ved forkammerflimmer brukes vanligvis Isoptin og Digitoxin for å bremse en alt for rask hjerteaksjon (puls). Siden du har pacemaker går jeg ut fra at du i perioder har meget langsom aksjon, eller også har hatt lange opphold (pauser) mellom enkelte hjerteslag. Det kan også være mulig at det er planlagt å kutte den elektriske kontakten mellom for- og hjertekamre hos deg, for på den måten å kunne "normalisere" frekvensen og oppnå regelmessig puls. Jeg går ut fra at grunnen hos deg er at du for det meste har tendens til hurtig puls. De dosene du anfører synes ganske adekvate. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder Isoptin-dosen. Hvis grunnen til dette medikamentet er som jeg har anført, vil du kunne bruke det vi kaller Isoptin Retard i to doser pr. døgn, og forslagsvis ta tabletter om morgenen og sen ettermiddag, i doser fra 120 til 360 mg pr. gang. Digitoxindosen bestemmes i overensstemmelse med konsentrasjonen i blodet, som jeg regner med er tatt hos deg. Ta det opp med legen din ved neste kontroll, slik at du får eksakt informasjon om grunnen til medisineringen. Det er ikke noen grunn til at du tar slike medikamenter hvis du ikke har rask hjerteaksjon eller pumpesvikt. En annen sak er at du omgående bør få et forebyggende medikament med henblikk på proppdannelse, helst reell "blodfortynnende" behandling. Dette er nok det viktigste for deg, og som du må ta opp med legen med èn gang, hvis du ikke allerede får det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264089-digitoxin-mm/#findComment-2121222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.