Gå til innhold

Foster og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest To streker

Har vært dårlig/uvel en ukes tid, og fikk i dag bekreftet at jeg er gravid. Har ikke vært inne på tanken om at jeg kunne være det, da sexen har vært "sikker". Nå er jeg engstelig for om noe av medisinene jeg har tatt den siste måneden kan ha skadet fosteret.

Medisiner jeg har tatt gjevnlig er Paralgin Major supp. (ti stk i uka), samt en Herminevrin (reagerte på denne, så det ble med en), Har i tillegg tatt vival. Ikke hver dag. Ca 10 stk den siste måneden, samt en sprøyte ketorax, og noen Petidin stikkpiller. I tillegg til dette gikk jeg på Tramadol i en ukes tid, med 150 mg x 2 i døgnet.

Håper noen kan svare meg. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264306-foster-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er usikker på hvilke medisiner som evt. kan ha medført hvilke skader. Du bør nok ta en prat med legen din om det, for å få et skikkelig svar.

Dessverre er det vel slik at det er i første trimester at medisiner kan gjøre aller størst skade, men muligens ikke de aller første ukene, da det tar noe tid før navlestrengen er utviklet og gir fosteret næring. Helt i starten får det visst næring fra plommesekken.

Men som sagt, snakk med legen din, så får du nok svar.

Ellers kan du også kikke på www.felleskatalogen.no og søke opp hver av medisinene dine, og lese hva som står, det er et eget avsnitt for graviditet (og amming) for alle medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264306-foster-og-medisiner/#findComment-2122578
Del på andre sider

Uten at jeg er lege (men snart sykepleier) så TROR jeg at dette skal gå bra. For det meste så er jo dette "bare" sterke smertestillende som over lengre tid ville ført til avhengighet hos babyen, men siden dette varte i en kort periode så er det ingne fare så langt jeg kan se. Den verste her er Vival som ikke bør brukes under svangerskap hvis ikke nødvendig, men dette var snakk om såpass tidlig at jeg mener det ikke har noe å si. Har sjekket opp de andre medikamentene, og det eneste som går igjen er faren for at barnet blir avhengig hvis mor bruker disse medikamentene over lengre tid.

Sånn alt i alt så tror jeg du slapp unna, men snakk med en lege for sikkerhets skyld dersom du er usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264306-foster-og-medisiner/#findComment-2122880
Del på andre sider

Gjest To streker

Uten at jeg er lege (men snart sykepleier) så TROR jeg at dette skal gå bra. For det meste så er jo dette "bare" sterke smertestillende som over lengre tid ville ført til avhengighet hos babyen, men siden dette varte i en kort periode så er det ingne fare så langt jeg kan se. Den verste her er Vival som ikke bør brukes under svangerskap hvis ikke nødvendig, men dette var snakk om såpass tidlig at jeg mener det ikke har noe å si. Har sjekket opp de andre medikamentene, og det eneste som går igjen er faren for at barnet blir avhengig hvis mor bruker disse medikamentene over lengre tid.

Sånn alt i alt så tror jeg du slapp unna, men snakk med en lege for sikkerhets skyld dersom du er usikker.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264306-foster-og-medisiner/#findComment-2123182
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest amirasen

Ok, nå er jeg nødt til å stå på motside det du skriver her.

Det er faktisk slik at jeg er sykepleier selv og har i de siste 6 år jobbet på avdeling hvor man bruker disse medisiner som er nevnt mye og daglig. Og det er dessverre sterke opioider alle sammen, untatg Heminevrin som er faktisk sterk antipsykotikum. Erfaring fra jobben sier at alle gravide som er så uheldige og havnet på ortopedisk avdeling hvor jeg jobber og man bruker disse preparater får lavest mulig doser og kun i disse tilfeller hvor det er absolutt nødvendig. Så det er 100 % sikkert ikke anbefalt å ta noe av de mens man er gravid.

Ikke for å skremme, men sånn er det bare. Ikke sikkert noen leser dette innlegget etter så lang tid, men jeg måtte bare reagere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264306-foster-og-medisiner/#findComment-2167779
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...