Gå til innhold

Galleblæreoperasjon

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på snart 27 år som om 14 dager skal operere bort galleblæren. Er det noen som vet hva som skjer etterpå, hva jeg ikke kan spise/drikke etc.??? Er så spent på oå om jeg kan leve som før, eller om det blir stor forandring i kostholdet/livet etter en slik operasjon? Håper det er noen som kan svare meg på dette! Har hørt så masse forskjellig, så det hadde vært fin å fått hørt fra noen som vet dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264323-gallebl%C3%A6reoperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur i dag

Jeg fikk fjernet galleblæren i 1988 og har ingen gener eller plager etter det, jeg spiser som vanlig og tenker aldri på at jeg ikke har galleblæren.

Bortsett fra den første tiden etter operasjonen, da var jeg litt forsiktig med å spise fet mat, bløtkaker og lign.

Hilsen

Jeg er ei høne

Jeg fjernet galleblæren min i februar i fjor. Har ikke hatt noen lager i det hele tatt etterpå. Jeg hørte selv masse om at jeg måtte være forsiktig med fet og sterk mat pga at jeg ikke lenger hadde denne blæren. Jeg har som sagt ikke vært plaget på noe vis og spiser det jeg har lyst på.

Ønsker deg lykke til. Og kan jo med det samme si at den operasjonen du skal igjennom er totalt ufarlig. Jeg dro hjem ca 3 timer etter oppvåkning. man blir selvfølglig litt øm i magen, men det er kanskje ikke så rart.

Jeg ble foresten vekket av at en sykepleier sto å raslet med et lite glass med steinene mine i over meg....uuhhh...hehe!

Lykke til:)

Jeg fikk også fjernet min galleblære. Det var for ganske nøyaktig ett år siden nå. Jeg har heller ikke slitt med plager i ettertid.

I tiden før operasjonen passet jeg meg for kaffe, fet mat og tørr brødmat, fordi dette ofte framkallet smerteanfall. Fikk etterhvert betennelse, som gjorde at jeg måtte opereres.

Etter operasjonen har det ikke vært noe som helst problem med maten! Jeg bruker riktignok ikke mye fett i kosten til vanlig, men fet fisk, olje, ost og sånt har ikke fremkalt noen reaksjoner. Ikke kaffe heller.

Det samme gjaldt min tante, som måtte ha samme operasjon noen måneder etter.

Nå ventet jeg forøvrig noen måneder før jeg våget meg på de matvarene som fremkalte reaksjoner. Men reaksjonene var borte når jeg forsøkte :)

Det er vel sannsynligvis kikkhullskirurgi de skal foreta, det er stort sett det de bruker nå på denne operasjonen. Vær obs på at det kan komme en del luftsmerter inne i selve kroppen etter operasjonen, på grunn av karbondioksiden de blåser inn for å kunne se. Da kommer litt av luften til å være igjen i kroppen. Det er ikke farlig, men kjennes litt ut som muskelknuter/trykk innenfra. Smertene/luften forsvinner i løpet av en 3-4 dager, men det kan være godt med noe smertestillende for de første dagene, så ikke nøl med å spørre om det før du reiser hjem!

Og et annet råd... ikke ha på deg det fineste undertøyet på operasjonsdagen!

Man får som regel reise hjem allerede dagen etterpå alt, for operasjonssårene er så bittesmå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...