Gå til innhold

Varige mén?

Gjest En kvinne med mange rupturer.

Anbefalte innlegg

Gjest En kvinne med mange rupturer.

Min eks-mann mishandlet meg grovt over flere år. Slag, spark, han kastet meg i vegger, gulv, trapper osv osv.

Har mye smerter i kroppen, spesielt ledd/muskler. Ble først, for noen år siden, diagnostisert med Fibromyalgi, noe de sa var typisk for personer utsatt for vold. Men ferske MR-bilder viser at jeg har relativt store rupturer i flere ledd/bløtvev og sener/leddbånd. De snakket da om en bindevevssykdom.

Jeg tenkte mitt, men våget ikke spørre akkurat da. Tror du min eksmann kan ha påført meg disse skadene? Er det verdt å nevne for legene? Kan det bekreftes/avkreftes om skadene har oppstått som følge av mishandlingen? Bør/kan jeg gå til sak mot han i tilfelle det er sannsynlig at det er han som har påført meg dette? Vil det i tilfelle være en sak med "hold" i? Han ble anmeldt for forholdene den gang, så akkurat den saken er i "systemet", og det var ingen tvil om at denne grove mishandlingen hadde funnet sted over flere år. Jeg måtte slutte i arbeid for mange år siden, pga disse smertene, og har tapt mye økonomisk. Jeg har store plager, og legene anbefaler meg nå sterkt å operere flere av disse rupurene; i skuldre, albuer, hofter, knær og håndledd bl.a., og gruer meg veldig. Hvilken sykdom kan dette være dersom det ikke er direkte skader fra mishandlingen?

Kan du være så snill å svare på alt dette, eventuelt oversende spørsmålet videre (dere er flere leger som svarer her?), da det plager meg å vite at det faktisk kan være han som har ødlagt meg også fysisk. Jeg ønsker å få ditt synspunkt på dette, før jeg eventuelt tar det opp med legene på sykehuset. Tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264336-varige-m%C3%A9n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Svaret blir meningsløst, eller kan brukes feil, dersom jeg ikke vet hva du mener med "rupturer". På MR sees svært mange minimale forandringer i bløtvev; alt fra brusk, muskler, leddbånd og menisker. Noe er "normale" aldersforandringer eller slitasje. Andre kan være ervervete skader/traumer. Tar man MR av f.eks alle kvinnelige 40-åringer, vil det komme "unormale/sykelige" beskrivelser av langt over halvparten... Dette er noe av dilemmaet med MR; man ser ofte mer enn man vil. Mange med "store MR-funn" har minimale plager, og de fleste med "lette MR funn" har ingen plager.Å ta MR-bilder uten å vite om skademekanisme eller smertetype og behandlingsmål er omdiskutert.

Multiple små brusk-skader i ledd kan tildels være arvelig ( som ved artrose-tendens og poly-artrose); og sees hos de fleste økende med alder. Dersom skadene er av en viss type i vektbærende ledd ( særlig ankel,kne og hofte) er det mer sannsynlig slitasje enn skade som er årsak. Finnes bruskskadene i mange ikke-vekt-bærende ledd ( eks fingre, tær og skuldre) er det mer sannsynlig arvelig tendens. Menisker kan skades ( ruptureres) både pga slitasje og etter skader. Leddbånd i skulderen kan rupturere ved forholdsvis små skader, men skades lettere dersom man har hatt senebetennelser og slitasje fra før. Større bruskskader, senerupturer og ligamentskader i albue og hofte er vanligst ved større traumer ( leddet skal tilnærmet ut av ledd).

Er ikke enig i at "fibromyalgi" er "typisk" hos voldsofre. De aller fleste voldsofte har ikke fibromyalgi ( om man bruker riktige diagnose-kriterier). Og omvendt har fåtallet av fibromyalgi-pasienter vært utsatt for vold. Å ha "evnen til å reagere med fibromyalgi" har mye med personlighetsstruktur å gjøre, det å ha mye stress i livet, være en person som hele tiden jobber mye og med mindre evner til å si "nei". Kanskje også noe arv; så kanskje finnes en "indirekte" sammenheng med å være voldsoffer?.

Synes uansett det er viktig at du tar opp at du har vært fysisk mishandlet med legen som tolker MR-bildene, og de som skal vurdere behandling ( forhåpentligvis ikke bare kirurger).

Kanskje vil du aldri få svar på om volden du har vært utsatt for har sammenheng med "rupturene".

Det viktige for deg fremover er å ta ansvar for at din egen helse skal bli best mulig fremover. Antakelig er jevnlig trening tilrettelagt i samråd med fysioterapeut veldig viktig. Du bør bruke minst 3 dager i uken, i tillegg til å være jevnt fysisk aktiv. Passivitet forværrer nesten alle muskel/ledd-plager. Riktig kosthold, med riktig råd om hva som er bra for muskel/skjelett må du skaffe deg; søk riktige fagpersoner. Pass på å IKKE legg ansvar for ditt velvære i andres hender; heller ikke helsepersonell. Jo mer du klager og appellerer, jo mer vil kirurger ønske å operere deg. Er svært skeptisk til å operere flere ledd på grunn av "rupturer" - hva du nå enn mener. Sannsynligvis finnes det MANGE andre behandlinger som bør prøves først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264336-varige-m%C3%A9n/#findComment-2130434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...