jaudajauda Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg er en mann på 23år. I de siste 6mnd har jeg hatt uregelmessige og uklare thoraxsmerter. De oppstår mest når jeg har lagt meg om kvelden. Det er ikke kraftige smerter, men mer ubehag nede til venstre i thorax, noen cm under brystet. Som regel er den et slags trykkende ubehag, og noen ganger mer rivende/sviende. Av og til kan jeg få en trykkende følelse i hele thorax, akkurat som luften ikke vil slippe. Noen ganger føler jeg svimmelhet og angst etter smertene. Smerteanfallene er sjelden langvarige og varierer i styrke. Det kjennes ut som at det sitter ganske overflatisk. Jeg har også følt litt stivhet/ømhet i nakken og i armene den siste tiden, men det kan være på grunn av mye tid foran dataskjermen. Jeg har hatt tilgang til EKG p.g.a. studiene jeg bedriver, og når jeg målte meg hadde jeg et BT på 155/90 ved første måling, men det jevnet seg ut på 130/70 noen minutter seinere. Hjerterytmen var fin og hvilepulsen min ligger på ca.55. Smertene oppstår aldri ved fysisk trening, bare når jeg hviler. Jeg har brukt snus i ca. 2,5år, og kostholdet kunne vært sunnere. Jeg har nølet litt med å oppsøke lege, fordi jeg ville se om dette bare var noe forbigående. Men siden det har pågått i 6mnd nå, er nok et legebesøk lurt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264339-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Du kan jo mye selv, og har forsåvidt tenkt "riktig"; først utelukke farlig sykdom, og deretter tenke på mer sannsynlige årsaker. I allmennpraksis må vi ofte gjøre motsatt; ellers ville helsebudsjettet bli sprengt av dyre/unødvendige undersøkelser. Aner at du har en litt dårlig samvittighet; snus, mye sitting foran Pc og kanskje for lite mosjon...Men hvor grundig skal man utelukke hjertesykdom; hvor kompetent skal man være for å tolke et EKG, osv.. Mest sannsynlig er dette et BRYSTKASSE symptom, dernes mage-syre-symptom. Kontakt gjerne en dyktig fysioterapeut ( gjerne manuell-terapeut) før lege. Få undersøkt mtp nakke-belastning og ribbe-låsninger. Få råd om ergonomi på arbeidsplass, samt EGEN-trening. Dersom denne terapeuten er usikker, er det på sin plass med generell helsesjekk; blodprøver og livstils-sjekk. Kutt ned på snusen parallelt, test ut reseptfri syre-nøytraliserende medisin. Dersom det er arvelig hjertesykdom i ung alder i familien, du har høy kolesterol og er veldig overvektig bør du være raskere med å kontakte lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264339-brystsmerter/#findComment-2130464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.