Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble sterilisert etter eget ønske for 11 år siden, uten problemer. Husker da noe legen sa til meg, det var omtrent følgende: Hvis du senere får problemer med sterke blødninger, kan du ta kontakt. Vi stikker en sonde opp i livmoren og koker innsiden, det får bukt med de sterke blødningene. Jeg er nå 48 og har uregelmessige blødninger, månedsvis mellom hver gang, men når de kommer er de enormt sterke og varer lenge. Vet du hvilken prosedyre legen snakket om den gangen, og kan du beskrive den litt nærmere for meg?

Det andre jeg lurer på, hvis jeg får lov å stille to spørsmål, er:

Jeg har hatt svettetokter i et par år nå, men aldri så ille som de siste månedene (opptil flere ganger i timen) pluss at de nå også kommer om natta - jeg våkner gjennomsvett flere ganger hver natt. Det føles som om en bryter plutselig blir slått på på innsiden, og i løpet av noen sekunder koker hele kroppen, det er temmelig uutholdelig. Har du noe forslag til mat man bør unngå/tilføre: har du god erfaring med noen form for naturpreparat (har prøvd diverse, men synes ikke de egentlig har hjulpet): eller er det ingen vei utenom tilførsel av kunstige hormoner?

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Metoden legen forklarte deg heter ablasjon, den brukes ved regelmessige, rikelige blødninger. Her fjerner man livmorslimhinnen eller det meste av den, så den ikke vokser ut igjen.

Det du nå har merket er uregelmessige, til dels rikelige blødninger i overgangsalderen, og her egner metoden seg mindre godt. Det du har merket tyder på hormonforstyrrelse i overgangsalderen. Det kan som regel effektivt behandles med medikamenter av typen gestagen (Provera) som tas i 12-14 dager for å få kontroll med livmorslimhinnen og få til normal blødning (som kommer noen dager etter siste tablett). Hvis blødningene stopper helt opp og du har hetetokter trenger du muligens ikke dette hormonet.

Det du kan få her hjemme av naturpreparater for hetetokter er sojaprodukter som kan hjelpe ved svake symptomer. Du kan få din lege til å utskrive Catapressan som egentlig er medikament fr å redusere blodtrykk, det kan hjelpe uten å tilføre hormon. Lykkepiller kan også hjelpe.

Krydret mat, kaffe, alkohol og røyk kan forverre symptomene. Youga, avspenning, mosjon kan bedre symptomet. Hos de fleste er symptomene borte i løpet av et par år.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...