Gå til innhold

Til dere som er venn med en ex

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke hvordan det er

Dere som er venner med ex(er). Hva slags forhold har dere til disse? Er de helt vanlige venner, eller er de noe "mer". Vil tro man på en måte er mer intime (ikke fysisk) siden man en gang var et par.

Er det vanlig å gå ut alene på byen med en ex? (Så seks som oss i går...)

Hva er generelt "lov" til å gjøre med en ex?

Hvorfor har dere behov for å beholde exene i livene deres, og repsketerer dere at det kan være vanskelig for en ny kjæreste at dere har mye kontakt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264352-til-dere-som-er-venn-med-en-ex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Jeg er venner med faren til barnet mitt i form av at vi snakker sammen nesten daglig, har en god tone og treffes i ny og ne, men vi gjør ikke ting sammen uten Billa.

En eks snakker jeg med på msn og han bor her når han er i Oslo, vi fester litt sammen osv - men ikke noe intimt forhold.

Resten snakker jeg med rett som det er, treffer litt nå og da, fester med osv (går ut alene også) - men ikke intime forhold der heller.

Det er faktisk kun én jeg ikke er på talefot med i det hele tatt. Men han var utro, så det bruddet var ikke akkurat så pent...

Har kontakt me ein xen, men det e kunn sånn sms kontakt,å æ har ikkje sett han siden brddet, fordi vi nu bor på kvær vår kant av landet.

Både æ å han har kjærester igjen, å æ må ta hensyn til det, men det har ikkje vært noe intimt mellom oss etter bruddet.

Da det ble slutt me xen, sa vi til hverandre at vi kulle gå fra hverandre som venner. Å går heilt greit!

Hei, har kontakt med 2 exer. Spesielt en. Han betyr mye for meg og derfor holder vi kontakten. Vi har jo mye sammen.

Det er ikke lov å gjøre noe annet med en ex enn med en vanlig venn. Det er samvittigheten din som bestemmer hva du kan gjøre.

Men jeg tror at lista kan bli liggende ganske så lavt hvis man feks får problemer i sitt nye forhold. Da vil man nok lett kunne gå over streken med en ex for man er trygg på hverandre.

Hei, har kontakt med 2 exer. Spesielt en. Han betyr mye for meg og derfor holder vi kontakten. Vi har jo mye sammen.

Det er ikke lov å gjøre noe annet med en ex enn med en vanlig venn. Det er samvittigheten din som bestemmer hva du kan gjøre.

Men jeg tror at lista kan bli liggende ganske så lavt hvis man feks får problemer i sitt nye forhold. Da vil man nok lett kunne gå over streken med en ex for man er trygg på hverandre.

Men hvis man lett kan gå over streken når det er "tillatt" så vil vel det si at man egentlig vil det hele tiden. Og man har mye sammen sier du, ja, kanskje så mye at man ikke kan være "bare" venner?

Hvorfor er han så viktig for deg når dere har bestemt dere for at dere ikke lenger skulle være sammen? Er det bare det at dere ikke helt greier å gi slipp?

Jeg er venn med min ex fordi vi ble enig om å ta en"pause". Da det likevel ikke fungerte fortsatte vi kontakten. Noe jeg er glad for, han var en del av livet mitt og vet fremdeles ting om meg som ingen andre gjør. Jeg bryr meg fortsatt om han,men ville ikke gått på byen med han. Hverken alene eller med flere-det blir for sært.

Annonse

Jeg er venn med min ex fordi vi ble enig om å ta en"pause". Da det likevel ikke fungerte fortsatte vi kontakten. Noe jeg er glad for, han var en del av livet mitt og vet fremdeles ting om meg som ingen andre gjør. Jeg bryr meg fortsatt om han,men ville ikke gått på byen med han. Hverken alene eller med flere-det blir for sært.

Føler du at han gir deg noe andre ikke kan, derfor trenger du ham? Altså når du får ny kjæreste så får du den fortroligheten du trenger med den nye?

laguna1365380434

Jeg er ikke uvenner med noen jeg har vært kjærste med, og spesielt god venn er jeg vel kanskje med han som var samboeren min midt på nittitallet.. Hvorfor? Fordi han er en utrolig hyggelig mann som jeg er veldig glad i selvom jeg ikke har "kjæreste-følelser" for ham lengre.

Vi kan gå ut bare han og jeg, det er kjekt det, og det er vel i utgangspunktet ikke noe jeg ikke kan gjøre med ham som jeg kan med andre venner.

Kjæresten hans aksepterer meg helt greit, selvom jeg tror hun var litt usikker på meg i begynnelsen.

Jeg ville synes det var rart av exen om han lot seg diktere av kjærester rundt hvem han ville være venner med, så hvorvidt jeg ville direkte respektert noe slikt må jeg ha usagt, men jeg hadde jo ikke kunnet annet enn å akseptere det, men leit hadde det jo vært..;-)

Jeg ble i korte trekk sammen med alle jeg har vært sammen med utifra gode grunner, og jeg liker dem godt ennå. Jeg skjønner ikke elt folk som som automatisk slår av vnnskap også om de slår av kjæresteforhold, på et vis.

:-)

Et par ekser har jeg kontakt med sporadisk, via sms eller msn f.eks. Men jeg har ikke sett dem på leeeenge.

Et par andre har jeg ikke kontakt med. Ikke fordi vi hater hverandre på noen måte, men fordi det er såpass lenge siden, vi lever hver våre liv og det bare har sklidd ut.

Samboer'n min har kontakt nesten daglig med sin eks fordi de har barn sammen, det har jeg overhodet ingen problemer med - synes bare det er positivt for ungene!

Jeg er ikke uvenner med noen jeg har vært kjærste med, og spesielt god venn er jeg vel kanskje med han som var samboeren min midt på nittitallet.. Hvorfor? Fordi han er en utrolig hyggelig mann som jeg er veldig glad i selvom jeg ikke har "kjæreste-følelser" for ham lengre.

Vi kan gå ut bare han og jeg, det er kjekt det, og det er vel i utgangspunktet ikke noe jeg ikke kan gjøre med ham som jeg kan med andre venner.

Kjæresten hans aksepterer meg helt greit, selvom jeg tror hun var litt usikker på meg i begynnelsen.

Jeg ville synes det var rart av exen om han lot seg diktere av kjærester rundt hvem han ville være venner med, så hvorvidt jeg ville direkte respektert noe slikt må jeg ha usagt, men jeg hadde jo ikke kunnet annet enn å akseptere det, men leit hadde det jo vært..;-)

Jeg ble i korte trekk sammen med alle jeg har vært sammen med utifra gode grunner, og jeg liker dem godt ennå. Jeg skjønner ikke elt folk som som automatisk slår av vnnskap også om de slår av kjæresteforhold, på et vis.

Jeg føler vel det at når man går inn i et parforhold, så eksluderer man på en måte muligheten for å være venner etter det er slutt. Nettopp fordi det har vært så mye mer enn bare vennskap der. Og det at man likevel ønsker holde kontakten når det er slutt er for meg et tegn på at man likevel ikke er helt ferdige med hverandre på et eller annet plan, kanskje fler enn man er klar over.

Og nettopp det faktum at mange havner tilbake hos exer innimellom forhold sier jo at det et noe mer enn vennskap der. Og det mer enn vennskap synes jeg er forbeholdt kjæresten og ikke en venn/ex i tillegg.

laguna1365380434

Jeg føler vel det at når man går inn i et parforhold, så eksluderer man på en måte muligheten for å være venner etter det er slutt. Nettopp fordi det har vært så mye mer enn bare vennskap der. Og det at man likevel ønsker holde kontakten når det er slutt er for meg et tegn på at man likevel ikke er helt ferdige med hverandre på et eller annet plan, kanskje fler enn man er klar over.

Og nettopp det faktum at mange havner tilbake hos exer innimellom forhold sier jo at det et noe mer enn vennskap der. Og det mer enn vennskap synes jeg er forbeholdt kjæresten og ikke en venn/ex i tillegg.

Det synes jeg er både litt gjerrig og litt eiesykt..;-)Jeg har ikke noe med å definere verken venner, exer eller kjærester, og jeg håper jo at mine ekser får gjøre som de vil med sånt selvom jeg ikke er kjæresten deres lenger..

Jeg orker ikke sånne ferdigdefinerte regler og kontrollmekanismer.

Her var nok ikke du og jeg særlig enige.

Jeg har også beholdt vennskap med flere eks-er, uten at det er noe problematisk ved det.

laguna1365380434

Jeg har også beholdt vennskap med flere eks-er, uten at det er noe problematisk ved det.

Jeg tror ikke nødvendigvis det trenger å være noe problem i det hele tatt, men jeg tror ganske mange bestemmer seg for å lage et! ;-)

(Hvis det da ikke er GRUNN til uvennskap da..Stygge brudd..Folk som er direkte assholes etc..;-))

Annonse

Det synes jeg er både litt gjerrig og litt eiesykt..;-)Jeg har ikke noe med å definere verken venner, exer eller kjærester, og jeg håper jo at mine ekser får gjøre som de vil med sånt selvom jeg ikke er kjæresten deres lenger..

Jeg orker ikke sånne ferdigdefinerte regler og kontrollmekanismer.

Her var nok ikke du og jeg særlig enige.

Nei, folk er ulike, men jeg føler at et parforhold er litt ekslusivt, både følelsesmesig og fysisk. Og dermed skal man ikke være intim med andre enn kjæresten, en ex kan fort være mer intim og nær (ikke fysik) enn alle venner og kanskje også ny kjæreste og det mener jeg blir feil. Et vennskap med en ex kan for være som et platonisk "kjærlighets" forhold, fordi man har så mye sammen osv, og da er man over streken.

Dessuten har jeg overhodet ikke noe behov for å beholde mine exer i mitt liv, selvom noen av dem sikkert kunne vært fine å ha som venner, men jeg er ferdig med dem, så det blir hei når man treffes men ikke noe mer.

Men uansett hvordan man er synes jeg man må forsøke å repsektere at det kan være vanskelig for en ny kjæreste og "konkurere" med exen, om det er bestevenne blitt.

Jeg tror ikke nødvendigvis det trenger å være noe problem i det hele tatt, men jeg tror ganske mange bestemmer seg for å lage et! ;-)

(Hvis det da ikke er GRUNN til uvennskap da..Stygge brudd..Folk som er direkte assholes etc..;-))

Selvsagt :)

Når grunnen til at det blir slutt, som med en av mine ekser, er at man ikke lenger føler tiltrekning og kjærlighet for hverandre, men kanskje føler seg mer som bror/søster, så er det jo ikke noe rart eller galt om man vil holde kontakten. Og ikke noe ønske om å finne tilbake til kjærligheten, det har man prøvd, den biten er over, mens vennskapsbiten står igjen.

laguna1365380434

Når grunnen til at det blir slutt, som med en av mine ekser, er at man ikke lenger føler tiltrekning og kjærlighet for hverandre, men kanskje føler seg mer som bror/søster, så er det jo ikke noe rart eller galt om man vil holde kontakten. Og ikke noe ønske om å finne tilbake til kjærligheten, det har man prøvd, den biten er over, mens vennskapsbiten står igjen.

Jeg er hundre prosent enig med deg! :-)

Jeg er hundre prosent enig med deg! :-)

Men vi er visst noe for oss sjøl, i alle fall er det noen her som overhodet ikke er med på tankegangen... Men men, dem om det :)

Særlig i mannen min sin vennegjeng, der parforhold i tidligere år kom og gikk innen gjengen hadde det blitt vanskelig å holde gjengen samlet, hvis det var umulig å ha et vennskapsforhold med ekser. (Vi snakker her om folk som har hengt sammen siden barne- og ungdomsårene, og som fortsatt er venner nå i voksen alder, de fleste i 20-årene, og så vi gamlingene i 30-årene!) ;)

Joda, men likevel, er det ikke litt rart å fremdeles ha exen i livet, men nå bare som en venn? Og kan det ikke tenkes at det plutselig blusser opp igjen? Større sjanse det føler jeg enn med en venn. Og som tidligere nevnt, mange har jo sex med ex i mellomforhold, og det viser jo at det er mer enn det burde der.

Joda, men likevel, er det ikke litt rart å fremdeles ha exen i livet, men nå bare som en venn? Og kan det ikke tenkes at det plutselig blusser opp igjen? Større sjanse det føler jeg enn med en venn. Og som tidligere nevnt, mange har jo sex med ex i mellomforhold, og det viser jo at det er mer enn det burde der.

Jeg har overhodet ikke lyst til å ha sex med noen av mine ekser.

Derimot har jeg i perioder vært litt mer enn bare vennskapelig interessert i en kompis av meg, som aldri har vært kjæreste (eller sexpartner på noen annen måte).

Disse følelsene har jeg latt være å handle på, fordi jeg har parforholdet mitt mer kjært. Ikke så gøy når det står på, men i et mangeårig parforhold tror jeg det vanskelig skal gjøres at man ikke på et eller annet tidspunkt får et "godt øye" til en eller annen, det være seg ny bekjentskap eller gammel flamme, eller gammel venn.

Så enkelt, og så vanskelig, kan det være.

Men vi er visst noe for oss sjøl, i alle fall er det noen her som overhodet ikke er med på tankegangen... Men men, dem om det :)

Særlig i mannen min sin vennegjeng, der parforhold i tidligere år kom og gikk innen gjengen hadde det blitt vanskelig å holde gjengen samlet, hvis det var umulig å ha et vennskapsforhold med ekser. (Vi snakker her om folk som har hengt sammen siden barne- og ungdomsårene, og som fortsatt er venner nå i voksen alder, de fleste i 20-årene, og så vi gamlingene i 30-årene!) ;)

Blir jo litt annerledes når de er en gjeng da. Hvis en aktivt må holde kontakten for å kunne være venner blir det jo noe en velger.

Jeg tror ikke det er uvanlig å mene som hverken deg eller meg jeg, er nok mye ulikheter ute og går;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...