Gå til innhold

temperaturregulering

Anbefalte innlegg

Gjest ute av drift?

Er det normalt at kroppstemperatur stigre opp til 38,5 grader ved fysisk aktivitet, eller er det tegn på sykdom. Etter en halvtimes hvile går den ned. Temp ellers nå ligger mellom 37 og 38. Har blitt obs på det etter en virusinfeksjon hvis andre symptomer er forsvunnet for en ukes tid siden. Før var normaltemp. ikke over 36,5 (tror jeg, det ble jo ikke målt så ofte da)

Blir fort varm, hetetokter (overgangsalder er uaktuelt) ved lett aktivitet og ved høy romtep. Kan fryse fort også, om omgivelsetemp. ikke er høy. Det er forsåvidt normalt for meg. Jeg fryser ikke når min temp. stiger eller blir varm når den synker som ved vanlig feber. Det er liksom omvendt. Når jeg er iro er særlig hender og føtter ofte kalde. Da jeg også hadde andre virussympt. var det mer typisk for vanlig feber.

Kan noen ganger bli litt svimmel etter å ha vært i lett aktivitet (dusj, jobb, shopping, gå til bussen). Ellers føler jeg meg ganske frisk. Kanskje litt slapp noen ganger, men ikke mye. Jeg klarer å gå på jobben og slik. Jeg er dog vandt til å tvinge meg til å fungere tross energiløshet knyttet til depresjon (er ikke deprimert nå).

Av medisiner bruker jeg Remeron og Efexor. Har lest at disse kan gjøre noe med blodcellene som har immunforsvar som oppgave. Kan en slik påvirkning komme til uttrykk først etter flere måneders bruk?

Bør jeg få tatt celletelling?

Er det noe galt med temp.reguleringen min?

Har lest en kan få slike symptomer ved ME, men fyller ikke alle de andre diagnosekriteriene.

Starten på denne infeksjonen, minnet om mononuklose, men det har jeg hatt før. Kan man få det flere ganger?

Hva kan dette tyde på? Er det noe som bør undersøkes? Kan jeg trene (kondisjon og styrke) eller bør jeg vente?

Hvilke faktorer kan påvirke en persons individuelle normaltemperatur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264528-temperaturregulering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du kan kontakte fastlegen din og få sjekket "virus-serologi" og hematologi ( blodceller og immun-apparat). Med førstnevnte prøver kan det med sikkerhet sies om du har hatt mononukleose, og om det du nylig har hatt kan være beslektede virus; f.eks CMV. Andre aktuelle virus blir sjekket automatisk på når legen skriver ned problemstilling. Viktig at du IKKE trener mer enn HELT rolig hvis du opplever ubehag etterpå. Dersom virus-prøvene ikke gir forklaring, kan et EKG taes; en sjelden gang har enkelte virus ( særlig parvo-) gitt helt lettgradig hjertemuskel-affeksjon ( myokarditt). Stoffskifte, jernlager og andre vanlige prøver bør også sjekkes. Legen bør sjekke at du har riktig mengde medisin I SERUM ( egen prøve, medisinfastende siste 12 timer), og om det KAN være bivirkninger. Kanskje finnes ingen årsak, og du må bare lytte til kroppen en periode, så friskner du trolig til automatisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264528-temperaturregulering/#findComment-2130870
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...