Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For snart et år siden fikk jeg uregelmesige (kraftige)mensblødninger men det tok lang tid før jeg kom meg til lege og etterhvert fikk time hos gynekolog. Hos gynekolog fikk jeg påvist østrogendominans og skal nå bruke porvera i en periode på 4. ganger.

Jeg har vært gjennom de første 10 tabelettene og skal begynne på runde 2.

Problemet mitt er at jeg føler meg så tappet for energi. Jeg er Trøtt, Kvalm og Svimmel hver dag og tar paracet for å få en viss kvalitet på dagen.

Er det mulig å få en sykemelding av fastlegen min eller suttrer jeg bare. Hvor lenge skal disse symtomene vare? Hvor lang kan sykemeldingen bli?

Når vil jeg føle meg bra, få energi og synes livet er godt???

Har i tillegg flere andre plager som følger med østrogendominans og begynner å bli ganske lei.

Har ikke lyst til å mase på legne min så jeg prøver først her hos dere.

Takker for evt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264530-%C3%B8strogendominans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du fått sjekket ditt stoffskifte? Både lavt og høyt stoffskifte kan gi blødningsforstyrrelser. Lavt stoffskifte kan gi tretthet. Med østrogendominans menes at slimhinnen i livmoren har fått østrogen uten progesteron til å kontrollere blødningene, det ses ved manglende eggløsning. Du har nu fått en kunstig progesteron i form av Provera til å få kontroll eller balanse i forholdet. Så østrogendominans er ikke en ’sykdom’, men spesielle forhold ved livmoren.

Det du beskriver har ikke relasjon til østrogennivå (som tydeligvis IKKE er for lavt). Jeg synes du skal ta det opp med fastlegen og få en grundig utredning. Det er bare din lege som kan vurdere om du trenger sykmelding.

Jeg håper du snart får det bedre, vennlig hilsen Mette H Moen

• 2 uker senere...

Jeg har det som deg jeg og - svimmel og kvalm de periodene jeg tar Provera.

Jeg føler meg faktisk bra når jeg bruker Provera. Det er i de tabelettfrie periodene det er ille. Kraftige blødninger, kvalme, hodepine. Er også en del svimmel. Prøvde å trene Pilates fordi jeg tenkte dette var rolig trening og kunne passe, men jeg blir svimmel og føler at jeg skal tippe over så dette har jeg kuttet ut. Trening gir energi men det fungerer ikke på meg i disse tider. Har fra før måtte kutte ut trening på treningssenter. Jeg er nå inne i min andre blødnigsperiode og også denne gangen hemmer det meg sosialt da jeg må holde meg hjemme for å være nær toalett da blødningen kan komme i kraftige utstøt.Det var godt å begynne med 2. runde av Provera og jeg som skjelden spiser medisiner gleder meg til 3.runde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...