morhau31 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hei!Er en mann på 31 år som jevnligt har gått til kiropraktor i 10-12 år. For 1 1/2 år siden ble smerten i ryggen vesentlig verre. En CT viste en betydelig forkalkning i/rundt L5. Puta mellom virvelen er så å si borte og det er en begynnende prolaps. Jeg har starta trening hos fysioterapeut, og dette hjelper med at jeg får mindre verk i rygg og nakkemusklatur. Men den stikkende smerten som kommer i flere daglige situasjoner pga av forkalkningen - hva kan jeg gjøre med den? Kan forkalkning trenes bort - eller trenes til en ``bedre`` smerte? Eventuelt hvor gale må det være før inngrep blir aktuelt? Det er så mye i det daglige feks. enkle løft, gå ut av bil, bære på babyen vår osv som jeg ikke får gjort i den grad som er normalt. Går ofte og ned i knestående når jeg nyser eller hoster. Legen min sendte en henvisning til sykehuset, men kom ikke inn til undersøkelse. Fikk se henvisningen han skrev - å det var ikke rare greiene. Det er lite tak i legen min - så jeg kommer til å få meg ny som kanskje skjønner litt mer hva det går i. Jeg har vært veldig aktiv med trening helt fram til høsten 2005 - men nå kan jeg bare drømme om å jogge, gå på ski osv.Med vennlig hilsen Morten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264548-forkalkning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er viktig at en henvisning er god; at det kommer frem hvilke plager du har i dagliglivet, og hvilken egen-innsats du har gjort for å holde smertene i sjakk. I henvisningen kan gjerne kiropraktoren sende med en skriftlig rapport også; om hvordan smertene har øket på. Hos fysioterapeuten kan du be om å få trening i terapimaster, såkalt SET-terapi ( de fleste har disse apparatene). Da trenes de dype, stabiliserende musklene i ryggen. ortopeder er ofte skeptiske til å operere før skikkelig trening er gjennomført, eller før det er klem på isjas-nerven; med strålende smerter til bena. Jeg er ikke glad i langvarig kiropraktor-behandling. Egentrening er det viktigste ved ryggsmerter. Du kan bytte fastlege, eller be om "second opinion" hos en annen lege. Det er dessuten fritt sykehusvalg; synes det er på tide at du undersøkes grundig av en ortoped. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264548-forkalkning/#findComment-2132028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.