Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HASTER!

Jeg er en kvinne i 40 årene som skal på sykehus og ta eggstokk operasjon. Jeg er litt usikker på om jeg tør å ta den.Det som jeg lurer på er: Hva slags ulemper er det som følger med den? Jeg tidligere( for 4 år siden) operert for brystkreft og er blitt anbefalt å ta eggstokk opperasjon. Jeg har ikke fått direkte svar på, hvilken fordel det er å ta den. Jeg håper å få svar snarest, for jeg er høyst usikker på om jeg tør å ta den. Hvor stor er egentlig en slik opperasjon og hvordan gjør dem det?

Hilsen searra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26459-eggstokk-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mener du ta man skal fjerne begge eggstokker? Da vil du komme rett i overgangsalderen med risiko for svettetokter, tørre slimhinner, øket risiko for benskjørhet osv. Hvis du har hatt brystkreft vil man vanligvis ikke gi deg hormontilskudd, så da kan du få en plagsom overgangsalder.

Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen for at man anbefaler en slik operasjon. At du har arvelig risiko for eggstokk-kreft ? da vil man vanligvis gi hormontilskudd, men ikke hvis man vil fjerne eggstokkene for å hindre tilbakefall av brystkreft. Jeg synes du skal drøfte det med legen som kjenner bakgrunnen for å foreslå operasjonen.

Man kan fjerne eggstokkene ved laparoskopi, det er en enkel operasjon

LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og fyller bukhulen med kuldioxid (som er helt ufarlig for å få god oversikt. Legen ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering (hvor man elektrokoagulerer egglederne så de deler seg), brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26459-eggstokk-operasjon/#findComment-109103
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...