laaara Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hei mette moen! Jeg er en jente på 32 år Da jeg var 24år merket jeg noe rart med kroppen, økt hårvekst på kroppen og fett hår med en del håravfall. Tok ultralyd og fikk påvist pco. fikk diane p piller men tålte de ikke, heller ingen andre merker så jeg brukte ingenting. mensen var regelmessig og jeg hadde ingen andre plager enn hårveksten, brukte voks. Hadde det bra men fikk høre om laparaskopi 4 år senere og fikk utført en etter at jeg måtte stå på litt. opprasjonen var vellykket og fri for hårproblemet og håravfall. Men de kom tilbake etterhvert. tok ny oppr året etter. begge gangene ble det elektrokautorisert begge ovariene med 12 -13 stk står det. Etter siste oppr fikk jeg enorme hetetokter dag og natt kokte i hele kroppen, hjerteklapp og småblødde i hele 3 mnd bare få dagers mellomrom og tisset hele tiden. så fikk jeg tatt en hormonstatus som viste østradiol 0,7 progesteron 3 FSH 8. ingen syklus! begynnte på hormoner og det hjalp litt på hetetokter men blødde litt sporadisk forde. Dette har vart i 3 år nå men hetetoktene er ille nå og det kommer bare litt blod i hytt og pine men kanskje ikke så ofte som i begynnelsen, har flere ganger gått av hormoner i par uker og fått målt samme verdier som over. Spørsmål? Tror du jeg er kommet i overgangsalderen? Vennelig hilsen meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264610-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvis verdien av østradiol er 0,7 nmol/L, så er det en flott verdi, og FSH er helt normal (ved overgangsalder stiger verdien til over 20) dine hetetokter kan ikke forklares ved østrogenmangel/overgangsalder, men må ha annen årsak. Du har ikke regulert dine blødninger, så jeg foreslår at du bruker Provera 10 mg daglig i 14 dager hver eller annenhver måned, det vil sannsynligvis føre til regelmessig blødning som starter noen dager etter siste tablett. Hvile hormoner er det du bruker nå? Går det bestandig minst uker før du får målt egen hormonstatus? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264610-overgangsalder/#findComment-2126627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.