Gå til innhold

på tvnorge nå om fedme

Anbefalte innlegg

Gjest litt sjokkert
Skrevet

Hvorfor får de ikke operasjon som gjør magesekken mindre?

Skrevet

Hvis de ikke har lært å kontrollere inntak, så er det vel en viss fare med å gjøre magesekken mindre kanskje? Kan denne sprekke da? Bare min tanke....

Caloni Makaroni
Skrevet

Sikkert flere grunner til det. Men uansett så ville ikke operasjonsbordene holde. De sliter med det når de skal operere svært overvektige pasienter, har jeg hørt. Dessuten er det visstnok svært risikofylt å operere så fete mennesker. Det blir fort komplikasjoner.

Skrevet

Vet ikke hva du ser på på tv, men når det gjelder operasjoner for å minske magesekken, såkalt fedmeoperasjon, så er det masse risiko forbundet med denne. En ting er at man ikke kjenner alle langtidseffektene, og at det er mange som blir syke i etterkant av en slik operasjon. En annen ting er at det er farlig å legge sterkt overvektige i narkose. En jeg kjenner, kraftig overvektig kar som nærmer seg femti og har diabetes fikk beskjed om at han ville ha 40% risiko for å dø under en slik operasjon. Da er det jo neppe like fristende lenger.

Gjest Det er ikke så enkelt...
Skrevet

Før var det sånn at operasjonsbordene ikke tålte mer enn 130 kg, nå tror jeg de fleste operasjonsbord tåler inntil 180 kg. Men du kan tenkte deg hvor risikabelt det er for en pasient på opp mot 180 kg å gjennomgå et så stort inngrep! Det blir mye mer "roting" rundt i vevet fordi det er så mye fettvev å forsere. Ergo er blødningsfaren større. De er også høyrisikopasienter for hjerte og lungekomplikasjoner, spesielt blodpropp.

Ikke alle har like stor nytte av en slik operasjon, det er ikke noe hokus pokus. Man _må_ legge om kosten etterpå ellers hjelper det ikke. Noen klarer ikke kutte ut sjokolade og cola, og det er jo ting som får plass i magen selv om magesekken er mindre. Derfor er det viktig at pasienten er motivert på forhånd hvis det skal være noen vits i å utsette ham/henne for den risikoen det er å bli operert.

Gjest stakkars mennesker
Skrevet

Operasjoner i seg selv er en risiko.

Sterkt overvektige må ned i en viss vekt for å tåle operasjonen....

Vet om folk som ikke har fått operere feks et ben før de gikk ned i vekt, pga risiko ved narkose.

Gjest milliee
Skrevet

herregud så jævlig, jeg knekker sammen inni meg!! er helt grusomt at mennesker kan ha det sånn... gi dem medisiner som tar bort matsuget... de blir jo ikke mett etter måltid 20 ganger større enn vanlig... :-((

Gjest litt sjokkert
Skrevet

Før var det sånn at operasjonsbordene ikke tålte mer enn 130 kg, nå tror jeg de fleste operasjonsbord tåler inntil 180 kg. Men du kan tenkte deg hvor risikabelt det er for en pasient på opp mot 180 kg å gjennomgå et så stort inngrep! Det blir mye mer "roting" rundt i vevet fordi det er så mye fettvev å forsere. Ergo er blødningsfaren større. De er også høyrisikopasienter for hjerte og lungekomplikasjoner, spesielt blodpropp.

Ikke alle har like stor nytte av en slik operasjon, det er ikke noe hokus pokus. Man _må_ legge om kosten etterpå ellers hjelper det ikke. Noen klarer ikke kutte ut sjokolade og cola, og det er jo ting som får plass i magen selv om magesekken er mindre. Derfor er det viktig at pasienten er motivert på forhånd hvis det skal være noen vits i å utsette ham/henne for den risikoen det er å bli operert.

Jeg vet om en person som tok en operasjon før jul. H*n sa at fet mat ville føre til kvalme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...