Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har endel små blødninger i huden og lurer på om dette burde sjekkes hos lege eller om dette er ganske vanlig..?

Har lest om slike petekkier, og at det burde sjekkes opp, men er ikke sikker på om det er det jeg har. Grunnen til det er at de fleste av mine prikker er pittepitte små, ikke knappenålsstore. ihvertfall de på armene er veldig små, men de er det maaange av. på lårene er det ikke så mange, men noen større. På magen (Har ca. 12 der) variere det i størrelse, noen ganske store. Har klart å se at jeg har fire store langt opp på ryggen. Har også noen få på brystene og brystkassa, men der har jeg også en del blodutredelser, litt vanskelig å skille... Har lys, lett fregnet hud som blir lett rød.

Jeg kan ikke fordra å dra til lege om det ikke er nødvendig, men merker at jeg har blitt ganke opphengt i disse prikkene. Har testet med glass og det er helt klart blødning i huden.

Husker at jeg hadde en del på armene da jeg var yngre, men de ble bare borte uten at jeg tenkte noe mer over det. La merke til disse på armene for tja, ca ett par år siden kanskje, men de på lår, mage og rygg er ganke nye. Tror jeg ihvertfall, om det ikke bare er at jeg har oppdaget dem nylig.

Jeg er kvinne på 28 år. Kan ellers nevne at jeg er stort sett frisk, har hatt en halsinfeksjon for ett par mnd siden, har hatt ofte vondt i magen i det siste. Er mye trøtt, men det kan like gjerne skyldes litt lite søvn pga små barn, som at noe er galt. Har tidligere hatt litt lav B 12 (vet ikke om jeg hadde magesår, men ble behandlet for magesårbakterien pga magesmerter). Har forresten hatt krftige menstrasjonsblødninger de siste mnd, bare for å ha sagt det og :)

Er det noen grunn til å bekymre seg over disse prikkene? Tenker jo mest på de skumle årsakene til dem, som kreft..

Og hva er mange hudblødninger?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264655-hudbl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskulitter, tipper jeg.

Du bør så absolutt sjekkes av lege ja, ikke normalt det der. Og legen bør sjekke deg for Ehlers Danlos Syndrom, Vaskulær type.

Høres ikke så veldig aggresivt ut når det har økt over flere år. Men likevel alt for mye til å ikke sjekkes opp.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264655-hudbl%C3%B8dninger/#findComment-2126421
Del på andre sider

Vaskulitter, tipper jeg.

Du bør så absolutt sjekkes av lege ja, ikke normalt det der. Og legen bør sjekke deg for Ehlers Danlos Syndrom, Vaskulær type.

Høres ikke så veldig aggresivt ut når det har økt over flere år. Men likevel alt for mye til å ikke sjekkes opp.

Mvh

Takk for svar! Tror gudskjelov ikke det er så ille fatt med meg jeg da.. Har lest litt om dette du nevner og jeg kjenner meg ikke helt igjen. Om det hadde vært det du sier, burde det ikke blitt oppdaget på et tidligere tidspunkt, på en eller annen måte? Jeg mener, jeg er jo ikke dårlig og har hatt et knirkefritt svangerskap... Det eneste er jo disse røde prikkene liksom. Jeg burde kanskje få skjekket det, men jeg synes ikke det er sååå mange også er jo de fleste knøttsmå. Samboern min har også noen slike prikker på armen har jeg sett, bare ikke så mange. Derfor tenker jeg at det kanskje ikke er så uvanlig. Håper legen også kan svare snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264655-hudbl%C3%B8dninger/#findComment-2127907
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...