Gå til innhold

nysing,rennende/tett nese hele året.

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har vært plaget med nysing,tett/rennende nese(alltid blank/klar veske)siden 2001.

Det er ikke årstid avhengig,men mere at jeg beveger meg mellom inne/ute,kalde/varme rom,inn ut av bil osv,osv.

Ble også MYE værre hvis jeg drakk alkohol(hadde ikke noe å si om det var vin,øl,vodka,cognac,ol).

Har prøvd mange typer nesesprayer/pulver,har ingen virkning.

Ble i 2004 videresendt til øre nese hals spes.fikk der en diagnose RHINITIS VASOMOTORICA.

Er testet for all slags allergi(kun negative svar).

Har også prøvd akupunktur,det er det eneste som har hatt virkning,da akupunkturen har tatt bort mesteparten av nysingen.

Leser her at det er mange som blir anbefalt antihistaminer????

Er dette noe jeg må leve med?????????

Hadde i 2001 forut for dette kyssesyke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264737-nysingrennendetett-nese-hele-%C3%A5ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Hei

Vosomotorisk rhinitt er betegnelsen for en overfølsomhet i neseslimhinnen som ikke utløses av allergi. Det mest typiske er at en rekke irritanter som røyk, stekeos, sterke lukter utløser plagene, men også temperaturveksling kan ha betydning slik du beskriver. Det er heller ikke uvanlig å reagere negativt på alkohol.

Nesespray/pulver med kortison har veldig god virkning på tetthet i nesen mens antihistaminer virker best på renning/nysing. Hvis rennende nese og nysing er hovedplagene kan det ofte være lurt å prøve et antihistamin.

Kyssesyken er en sykdom som går på alle organer i hele kroppen og det er ikke uvanlig at en overfølsomhet kan dukke opp etter gjennomgått kyssesyke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...