Gjest hannebabe Skrevet 4. mai 2001 Del Skrevet 4. mai 2001 Kjaere Gynekologen, Jeg er ei jente pá 20 ár, som for tiden studerer medisin i utlandet, og har et lite problem som jeg har gátt á tenkt pá ei stund ná. Jeg föler ikke at jeg har fátt noen forstáelse hos noen av de andre legene jeg har vaert hos tidligere (de har bare feid bort "problemet" som ingenting), sá jeg tenkte at jeg kunne pröve her. Pá innsiden av det venstre láret mitt, helt överst har jeg en klump som kjennes ut som en forstörret lymfeknute. Den har jeg hatt siden i fjor sommer, og den har forandret störrelse og form. For noen uker siden var den pá sitt störste (kanskje 2 cm pá det lengste), mens ná i det siste har den liksom "flatet" ut og blitt mindre. Jeg vet ikke helt hva det kan vaere, kanskje er det normalt, jeg föler meg jo stort sett generelt bra. Borsett fra noen magekniper jevnlig, men det tror jeg er for det meste luft. Jeg studerer medisin, sá jeg har laert at all lymf fra "pelvis" omrádet blir drenert til lymfeknutene rundt lysken. Det er derfor jeg er litt bekymret, for jeg er redd for at det kanskje er en innflammasjon i de indre kjönnsorganene mine. Men da burde jeg kanskje hatt större smerter? Jeg háper pá svar, det ville hjulpet meg veldig mye. Vet jo at kjönnsorganet er ingenting á spöke med, og det siste jeg vil bli i sá ung alder er á evt. bli steril, fá kreft eller lignende. Sá derfor spör jeg ná om hjelp. Háper du har mulighet til á gi meg noen gode rád. Pá forhánd takk, Hilsen Hanne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26478-hoven-lymfeknute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg forstår ikke helt din angivelse av lokalisasjonen. Innsiden av låret og lysken er jo to forskjellige regioner. Hvis man har en prosess i de ytre kjønnsdeler (herpes, kreft) kan det gi hevelse av lymfekjertel i lysken, men hvis det er f.eks. en betennelse i livmor eller egglederen, så gir det ikke reaksjon i de ytre lymfeknuter. Det kan enten være en fettkul, en lokal betennelse, evt en hoven lymfekjertel etter et år eller lignende på benet. Jeg synes ikke det lyder urovekkende, men legg inn nytt spørsmål hvis du fortsatt kjenner deg utrygg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26478-hoven-lymfeknute/#findComment-109105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.