Gå til innhold

Hormoner ved graviditet?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne, 40 år

Jeg har over lenger tid hatt mange symptomer på lavt stoffskifte, men prøvene har vært fine ifølge lege. Jeg har også tenkt på om jeg kan ha binyrebarksvikt. Hvilke prøver må en da ta i tilfelle?

Jeg er nå i begynnelsen av en graviditet og har fått mye bedre energi. Kan det være at svangerskapet gjør at jeg produserer hormoner som jeg ellers mangler eller har for lite av.

I tilfelle, er det noen som kan si meg hvilke hormoner, utenom HCG, kroppen produserer, eller har økende produksjon av under svangerskapet? Hva med progesteron?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264802-hormoner-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilke andre hormoner det er snakk om, men opplever selv nå under graviditeten at endring i hormonbalansen (eller andre prosesser i kroppen) påvirker meg.

I mitt tilfelle har jeg fått en LANGT bedre appetittregulering, der jeg blir raskere mett, av mindre mengder mat til hvert måltid enn før, samt at jeg "fyser" mye mindre på søtt etc. Virker også som at jeg har et mer stabilt blodsukker, i alle fall kan jeg gå lenger uten mat (ikke at jeg bør det...) - uten å merke det på blodsukker- og humørsvingninger. Som sterkt overvektig så har det vært problemer med de ovenfornevnte tingene, blant annet, som har gjort vektreduksjon vanskelig. Nå står jeg i motsatt situasjon, jeg går ned eller står stille i vekt, og er nesten bekymret for om fosteret får tilstrekkelig næring fra meg, selv om jordmor og lege beroliger meg på dette området.

En graviditet kan jo også i noen tilfeller utløse sykdom som ligger latent, eller gjøre at man får mindre smerte/plager av sykdom. En slektning av meg opplevde for over 20 år siden at revmatisme brøt ut ifbm. hennes 2. svangerskap, og har aldri blitt bra igjen, tvert imot har det bare blitt verre med årene. Slik har jeg også hørt for andre, at sykdom/tilstander enten blir bedre eller verre, enten midlertidig under graviditeten eller på mer permanent basis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...