Gå til innhold

Er det noen som har erfaringer med det nye røykesluttpreparatet

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest arktis

Ja,har gått på et nytt preparat som heter Champix et par uker nå og det funker som fy! Vært røykfri ei uke,har vært storrøyker og aldri vært i nærheten av å klare å stumpe røyken før! Champix inneholder ikke nikotin men opplever overhodet ikke noen abstinens-symptomer. Har før kunnet tygge nikotin-tyggis og røyke samtidig (som det sto om i en annen tråd) uten promlemer. Anbefales på det sterkeste hvis du er motivert for å slutte,uten motivasjon er det nok ingenting som fungerer.Zyban som ble nevnt lenger ned i tråden er forresten ikke et røykeslutt-preparat,det er anti-depressiva med en bivirkning at folk kan slutte å røyke.Champix er det første nikotinfrie prepratet på markedet. Ulempen er jo at det er dyrt (30kr/dag)men det kan jo i og for seg virke motiverende,jeg tenker på at jeg ikke KAN gi opp,jeg har brukt så mye penger på dette og har en sjanse til å klare det.Det er også endel bivirkninger.Selv våkner jeg etter ca 4 timers søvn og får ikke sove mer.Det er visstnok ei vanlig bivirkning,sammen med kvalme og svimmelhet.

Annonse

Nå blander jeg meg inn i tråden, men denne champix: Er det på resept eller kan man kjøpe det på apoteket?

Jeg har nettopp fått resept på den. Min tante har sluttet så lett som en lek :) Man skal liksom røyke 8dager tror jeg det er, men hun mistet lysten mindre dager. Eneste aberte er at hun ble kvalm av pillene, tynn som hun er så er jo ikke det helt topp. Men som hun sier, et problem av gangen.

Jeg skal slutte i løpet av april ;) Ring legen for å få time, du ttrenger resept ja. Koster rundt 400kr for to uker, og kanskje du ikke trenger mere!!! Lykke til!

Ser jeg har vært i tråden tidligere, den heter champix :)

Gjest tidligere røyker

Hei.

Jeg skulle også gjerne hatt svar på det spørsmålet.

Begynte med Zyban i dag.

Var dette det preparatet du mente?

mvh

Jeg har gått på Zyban tidligere og klarte å slutte å røyke.

Jeg var litt sånn småkvalm de første 14 dagene, men det gikk over og jeg mistet totalt lysten på røyk.

Eller var jeg bare "happy" og gikk ned noen kilo. Disse tablettene er som tidligere nevnt et anti-depressiva. De påvirker dopamin-nivået ditt, og virker på en måte likt som røyken, sjokolade eller sex. Altså har du stimulans hele tiden og føler derfor ikke behov for å tilføre røyk for velvære.

Jeg vil imidlertid advare mot å slutte rett av med disse tablettene, det gjorde jeg.

Ble superdeprimert og gikk rett i kjelleren. Det anbefales nå å trappe ned like lenge som du gikk på de, for det er et supert verktøy til røykeslutt.

Men nå har det visstnok, som også nevnt her, kommet et nytt preparat. Jeg vil tro at det virker på noe samme måte, men bare til en tredjedel av prisen.

• 1 måned senere...
Tinkebøtta

Jeg har nettopp fått resept på den. Min tante har sluttet så lett som en lek :) Man skal liksom røyke 8dager tror jeg det er, men hun mistet lysten mindre dager. Eneste aberte er at hun ble kvalm av pillene, tynn som hun er så er jo ikke det helt topp. Men som hun sier, et problem av gangen.

Jeg skal slutte i løpet av april ;) Ring legen for å få time, du ttrenger resept ja. Koster rundt 400kr for to uker, og kanskje du ikke trenger mere!!! Lykke til!

Ser jeg har vært i tråden tidligere, den heter champix :)

Jeg har nettopp hatt besøk av legemiddelkonsulenter og fått litt info om Champix.

Du kan fortelle din tante at bivirkning som kvalme pleier å være forbigående, dvs. gi seg etter 2 - 3 uker. Det er VELDIG viktig å ta medisinen til mat for å begrense eventuell kvalme. Mange blir særlig kvalme til morgendosen fordi man ofte ikke spiser så mye til frokost. De første dagene skal man gjerne bare ta en tablett, og så øke etter noen dager til to.

Det er vanlig/anbefalt å bruke Champix som en "kur" i 3 måneder.

Masse lykke til med røykeslutt til dere alle i tråden!

Ja,har gått på et nytt preparat som heter Champix et par uker nå og det funker som fy! Vært røykfri ei uke,har vært storrøyker og aldri vært i nærheten av å klare å stumpe røyken før! Champix inneholder ikke nikotin men opplever overhodet ikke noen abstinens-symptomer. Har før kunnet tygge nikotin-tyggis og røyke samtidig (som det sto om i en annen tråd) uten promlemer. Anbefales på det sterkeste hvis du er motivert for å slutte,uten motivasjon er det nok ingenting som fungerer.Zyban som ble nevnt lenger ned i tråden er forresten ikke et røykeslutt-preparat,det er anti-depressiva med en bivirkning at folk kan slutte å røyke.Champix er det første nikotinfrie prepratet på markedet. Ulempen er jo at det er dyrt (30kr/dag)men det kan jo i og for seg virke motiverende,jeg tenker på at jeg ikke KAN gi opp,jeg har brukt så mye penger på dette og har en sjanse til å klare det.Det er også endel bivirkninger.Selv våkner jeg etter ca 4 timers søvn og får ikke sove mer.Det er visstnok ei vanlig bivirkning,sammen med kvalme og svimmelhet.

Jeg sov også utrolig dårlig da jeg sluttet å røyke uten hjelp av pereparater, og har hørt andre snakke om det samme. Så det spørs om ikke dette er en generell bivirkning ved røykeslutt uansett.

Forresten så begynte jeg igjen - så det spørs om jeg ikke må teste ut den nye greia:)

Jeg har nettopp hatt besøk av legemiddelkonsulenter og fått litt info om Champix.

Du kan fortelle din tante at bivirkning som kvalme pleier å være forbigående, dvs. gi seg etter 2 - 3 uker. Det er VELDIG viktig å ta medisinen til mat for å begrense eventuell kvalme. Mange blir særlig kvalme til morgendosen fordi man ofte ikke spiser så mye til frokost. De første dagene skal man gjerne bare ta en tablett, og så øke etter noen dager til to.

Det er vanlig/anbefalt å bruke Champix som en "kur" i 3 måneder.

Masse lykke til med røykeslutt til dere alle i tråden!

Takk skal du ha! Jeg er på min dag 18 nå, men har hatt noen trekk i dag også (under en røyk). Fra i morgen så satser jeg på frihet ;)

• 3 måneder senere...
4barns mor-77

Å gud... Funker det SÅ bra??? Hvorfor har jeg gått med resepten i veska i fler måneder og ventet på å bli aldeles helt bestemt på at NÅ skal jeg slutte da???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...