Gå til innhold

Finnes det kurs etc til hjelp for å mestre kroniske sykdommer?

Anbefalte innlegg

Gjest kronisk syk

Jeg har en kronisk sykdom. Da jeg er så mye syk påvirker det meg også mye psykisk. Det er ikke lett å være sosial når en er trøtt, sliten og irritabel. Jeg har også mange bekymringer i forhold til fremtiden. Og stress påvirker kroppen min negativt igjen så det blir en ond sirkel.

jeg går til en psykolog noe som hjelper meg litt, men jeg skulle gjerne visst om det var noe kurs som gikk spesifikk inn på dette å mestre med kroniske sykdommer.

Vet dere om noe sånt tilbud?

Er med i en pasientforening, men synes ikke at det gir meg noe særlig.

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Det finnes forskjellige foreninger for mennesker med spesifikke sykdommer.

Mange av disse foreningene driver en form for likemannshjelp, dvs du kan få snakke mer personer som har den samme sykdommen som du, det hjelper i noen tilfeller.

Hilsen

Det finnes forskjellige foreninger for mennesker med spesifikke sykdommer.

Mange av disse foreningene driver en form for likemannshjelp, dvs du kan få snakke mer personer som har den samme sykdommen som du, det hjelper i noen tilfeller.

Hilsen

Og noen foreninger er så passive at man lurer på hvorfor man gidder å være medlem.

Gjest mandolina

Og noen foreninger er så passive at man lurer på hvorfor man gidder å være medlem.

Foreninger er ikke mere aktive enn meldemmene tillater de å være.

Aktive medlemmer gir aktive foreninger.

Passive medlemmer gir passive foreninger.

Det er desværre slik at noen foreninger drives av aktive ildsjeler, men energien blir brukt opp, hvis medlemmene er passive.

Stå på og gjør foreningen du er medlem av mer aktiv.

Hilsem

Annonse

Foreninger er ikke mere aktive enn meldemmene tillater de å være.

Aktive medlemmer gir aktive foreninger.

Passive medlemmer gir passive foreninger.

Det er desværre slik at noen foreninger drives av aktive ildsjeler, men energien blir brukt opp, hvis medlemmene er passive.

Stå på og gjør foreningen du er medlem av mer aktiv.

Hilsem

Jeg er enig jeg. Men det er vanskelig når møtene blir holdt 6 mil unna og utpå bondelandet uten mulighet til å komme seg dit.

Men det har jeg snakket med dem om :o)

Gjest mandolina

Jeg er enig jeg. Men det er vanskelig når møtene blir holdt 6 mil unna og utpå bondelandet uten mulighet til å komme seg dit.

Men det har jeg snakket med dem om :o)

Det går an å holde kontakt på telefon.

Likemannshjelp foregår ofte telefonisk.

Jeg er medlem av en organisasjon, hvor likemannsarbeidet er en viktig del av organisasjonsarbeidet.

For det er de som har skoen på som vet hvor skoen trykker.

Det er det likemannshjelpen går utpå at like skal hjelpe like.

Hilsen

Det går an å holde kontakt på telefon.

Likemannshjelp foregår ofte telefonisk.

Jeg er medlem av en organisasjon, hvor likemannsarbeidet er en viktig del av organisasjonsarbeidet.

For det er de som har skoen på som vet hvor skoen trykker.

Det er det likemannshjelpen går utpå at like skal hjelpe like.

Hilsen

De driver ikke med likemannshjelp, dessverre. Og har julebord til jul, det er det eneste jeg får beskjed om.

Gjest mandolina

De driver ikke med likemannshjelp, dessverre. Og har julebord til jul, det er det eneste jeg får beskjed om.

Ja, det var laber aktivitet.

Kanskje det er en annen forening som har bedre aktivitetsnivå i din umiddelbare nærhet?

Hilsen

Gjest kveldsnick

Er det for alle typer kroniske sykdommer, eller mest om Diabetes.?

Den omhandler hvordan mestre situasjonen i forhold til svangerskap/fødsel, folkehelse, barnets helse, allergi astma, diabetes, infeksjoner, rygg, hud, kvinnens helse, mannens helse, revmatisme, kreft, nevrologi, psykiatri, alderdom, død. En svært god bok.

Den omhandler hvordan mestre situasjonen i forhold til svangerskap/fødsel, folkehelse, barnets helse, allergi astma, diabetes, infeksjoner, rygg, hud, kvinnens helse, mannens helse, revmatisme, kreft, nevrologi, psykiatri, alderdom, død. En svært god bok.

Takk for svar.

Hørtes bra ut den, de kursene som er rundt omkring her jeg bor har kun om diabetes, blir ikke helt det samme:))))

Annonse

Gjest kronisk syk

ja

i min forening arrangeres det ofte ulike aktiviteter for å dra folk med eller ned.. Men når det bare dukker opp tre stykker, eller det blir avlyst pga dårlig oppmøte så føles det ikke så fruktbart å være med der. Hjelper ikke om jeg engasjerer meg når det ikke er noen som kommer.

ja

i min forening arrangeres det ofte ulike aktiviteter for å dra folk med eller ned.. Men når det bare dukker opp tre stykker, eller det blir avlyst pga dårlig oppmøte så føles det ikke så fruktbart å være med der. Hjelper ikke om jeg engasjerer meg når det ikke er noen som kommer.

Men man må jo få beskjed for å komme, umulig hvis man ikke hører noe ;o)

Gjest kronisk syk

Men man må jo få beskjed for å komme, umulig hvis man ikke hører noe ;o)

Det er ikke problemet hos min pasientforening, men heller det at folk ikke har noen interesse av å komme.

De arrangerer ofte samtalegrupper på møtene, problemet er at de er delt opp etter diagnose. Så de som har en diagnose som er sjelden blir sittende for seg selv, eller har samtaler med folk med problemstillinger som en ikke skjønner noenting av.

Derfor kunne jeg ønske at det fantes et kurs som ikke gikk direkte på diagnose men tok for seg alle med kroniske sykdommer/smerter.

Se http://www.google.com/search?hl=no&rls=com.microsoft%3Aen-US&q=mestringskurs+kronisk&lr= - skriv evt. også inn stedet du bor (eller nærmeste sykehus-by etc.) for forslag til steder.

Det kan også være at rehabiliteringssentre har tilbud, men vet ikke om du er interessert i å reise bort i en slik forbindelse.

Det er ikke problemet hos min pasientforening, men heller det at folk ikke har noen interesse av å komme.

De arrangerer ofte samtalegrupper på møtene, problemet er at de er delt opp etter diagnose. Så de som har en diagnose som er sjelden blir sittende for seg selv, eller har samtaler med folk med problemstillinger som en ikke skjønner noenting av.

Derfor kunne jeg ønske at det fantes et kurs som ikke gikk direkte på diagnose men tok for seg alle med kroniske sykdommer/smerter.

Jeg trodde det fantes en forening for folk med kroniske smerter uansett diagnose. Og jeg har tidligere gått på kurs for kvinner med kroniske smerter da uavhengig av dianose.

Jeg vet at Sunnaas har endel kursvirksomhet gående i år. Nå aner ikke jeg hva som feiler deg da men du kan jo lese

http://www.sunnaas.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=246&iInfoId=4284&iDisplayType=2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...