Gå til innhold

Svie og kløe en viss plass..

Anbefalte innlegg

Gjest Au! Au!

Har over flere år hatt plager i underlivet som kommer og går.. Jeg har svie og kløe, og det sier seg selv at både det ene og det andre er ubehagelig. Jeg har vært hos lege med dette, men ikke fått hjelp. Nå var jeg nettopp til GU hos min nye fastlege og jeg tok opp problemet mitt på nytt og håpet å få et godt svar. Dessverre - han kunne ikke si hva det skyldtes, og sa at noen kvinner får slike problemer, andre ikke. Det var lite man kunne gjøre med det og man måtte regne med å ha problemene livet ut..

Dette svaret blei jeg selvfølgelig skuffet over, for det er skikkelig plagsomt i perioder..

Har prøvd en slags gele som kjøpes reseptfritt på apoteket og det har hjulpet noe, men det ikke helt, og det er dessuten litt styrete å kline hele underlivet inn med gele opp til flere ganger om dagen også da...

Noen andre som har opplevd det samme og har gode råd å gi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264912-svie-og-kl%C3%B8e-en-viss-plass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du bruker undertøy i bomull, helst lyse farger, og uten skyllemiddel, helst også med Neutral vaskemiddel. At du vasker deg forsikig, helst med Lactacyd eller lignende, og ikke mer enn helst en, maks to ganger om dagen? Disse rådene har du sikkert fått fra legen allerede. Utenom det kan det være du reagerer på kondomer, hvis du har partner og dere bruker det.

Gjest ikkealltidnick

Reagerer du på undertøyet ditt?

Kanskje du bør bruke ren bomullstruser- som kan vaskes på høy temperatur (60-95 C)- men med forsiktige doser vaskemidler?

Vask deg selv i dusj- men unngå sepe med for høy pH. Bruk helst midler med pH mellom 3 og 6. Skyll godt av- men ikke bruk for varmt vann.

Hilsen ei med en kropp som er sensitiv for sterke vaskemidler, seper,deodoranter, kunststoffer, kjemikalier...

Gjest Au! Au!

Reagerer du på undertøyet ditt?

Kanskje du bør bruke ren bomullstruser- som kan vaskes på høy temperatur (60-95 C)- men med forsiktige doser vaskemidler?

Vask deg selv i dusj- men unngå sepe med for høy pH. Bruk helst midler med pH mellom 3 og 6. Skyll godt av- men ikke bruk for varmt vann.

Hilsen ei med en kropp som er sensitiv for sterke vaskemidler, seper,deodoranter, kunststoffer, kjemikalier...

Bruker stort sett alltid bomullstruser og Neutral vaskemiddel og heller ikke skyllemiddel, så tror ikke det ligger her.

Har et spørsmål angående å vaske seg nedentil - jeg bruker nemlig bare vann, ikke såpe. Er det bedre å bruke eks. Lactasyd enn ingenting? Tilfører denne såpa noe?

Må legge til at det virker som om plagene varierer i sammenheng med syklusen min. Er ofte bra en uke etter avsluttet mens, for så å få plagene igjen...

Annonse

Mine plager forsvant etter at jeg byttet til

Asan-såpe. De andre underlivssåpene fungerer ikke for meg. Du får prøve deg fram:-)

Det kan jo være sopp som kommer og går også. Har du prøvd Canesten? Jeg hadde prøvd det først, hvis jeg var deg. Lykke til.

Gjest Au! Au!

Mine plager forsvant etter at jeg byttet til

Asan-såpe. De andre underlivssåpene fungerer ikke for meg. Du får prøve deg fram:-)

Det kan jo være sopp som kommer og går også. Har du prøvd Canesten? Jeg hadde prøvd det først, hvis jeg var deg. Lykke til.

Har prøvd div. Canestenkurer, ja, uten hell. Legen hadde vel også sett om det var sopp? Av og til blir det så sårt at jeg blør...

Gjest sjøstjerna

Har prøvd div. Canestenkurer, ja, uten hell. Legen hadde vel også sett om det var sopp? Av og til blir det så sårt at jeg blør...

Sår hud er ubeskrivelig vondt. Særlig slik tynn og følsom hud.

Blir det eksem-tendenser som bør roes litt ned med hydrokortison? Sa legen noe om det?

Hissig eksem klør. Også påbegynt eksem klør. Og eksem kan man få fordi man reagerer på noe. men det kan roes ned med hydrokortison- og forhindres ved å unngå det man reagere på. Tørr hud kan også gi eksem. Kanskej du neste mnd- før det begynner- skulle testet en dag smøring med feks sink salve (fet krem- for å forsøke forebygge?)

Gjest been there

Har samme problemet. Ingen av de gelene jeg har prøvd skal smøres på flere ganger om dagen. Jeg har prøvd replens og lactal. Synes disse hjelper noe når man kjenner at det begynner å klø.

Lurer egentlig på om en homopat eller alternativ behandler kan tipse om noe som kan styrke slimhinnene?

Jeg har forsøkt med østrogenstikkpiller også, da jeg tenker at det kan være for lite av noen hormoner selv om jeg har mensen. Men de klødde så inni .... at de måtte jeg bare gi opp.

Annonse

Hvis du bruker truseinnlegg hver dag, prøv å gå uten en stund. Det kan bli for tett "der nede"

Har hatt det samme problemet selv i 3 år. Har fått påvist sopp hos 2 leger,så jeg er ganske sikker på at det er det jeg har. Plagene kom etter antibiotikakurer, og det er jo typisk for sopp.. Blir bedre rett etter mens, og sikkelig ille 1-2 uker før. Det som har lindret plagene mine er yoghurt i skjeden, når det har vært sikkelig ille, eller skylling med tetre olje. Har vært helt bra i perioder når jeg har tatt Diflucan, men problemet kommer hele tiden tilbake. Har nå fått anbefalt å ta en langtids kur med Diflucan, dvs. 1 tbl. hver uke eller 14 dag i 6 mnd. Håper at dette hjelper. Håper du også får hjelp og blir bra snart. Lykke til! :)

Har hatt det samme problemet selv i 3 år. Har fått påvist sopp hos 2 leger,så jeg er ganske sikker på at det er det jeg har. Plagene kom etter antibiotikakurer, og det er jo typisk for sopp.. Blir bedre rett etter mens, og sikkelig ille 1-2 uker før. Det som har lindret plagene mine er yoghurt i skjeden, når det har vært sikkelig ille, eller skylling med tetre olje. Har vært helt bra i perioder når jeg har tatt Diflucan, men problemet kommer hele tiden tilbake. Har nå fått anbefalt å ta en langtids kur med Diflucan, dvs. 1 tbl. hver uke eller 14 dag i 6 mnd. Håper at dette hjelper. Håper du også får hjelp og blir bra snart. Lykke til! :)

Tror dette innlegget skulle til trådstarter :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...