Gå til innhold

PMS- råd om lindring?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg har fått økende problem med PMS. Tror det varer ca ei uke. Rolige meg får plutselig meget brått skiftende humør. Ikke til å legge skjul på at det går utover omgivelsene.

Har flere slike plager? og hva gjør dere med dem? Er dette noe dere plutselig fikk (i så fall- ved hvilken alder?)? Vedvarte det- eller gikk det like plutselig over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264915-pms-r%C3%A5d-om-lindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Hvis det er noen trøst så er det flere som har det som deg, kanskje værre...?

Jeg er i slutten av 20årene og opplever sterkere og sterkere PMS og mensplager ettersom jeg blir eldre...

Slik hadde jeg det uka før mensen sist f.eks.: Trøtt, deprimert, får lavselvfølelse og selvtillit, kraftige humørsvingninger, irritabel, sint, umodne reaksjoner, mister kontrollen når jeg blir sint osv osv. Jeg får det veldig dårlig med meg selv, og mister nesten helt motet på å leve. Føler meg som en forferdelig person, og det hjelper jo ikke akkurat det heller.

Så kommer mensen... Første dagen blør jeg ofte veldig lite, men dag to setter det inn. Blør en del (men ikke alltid så mye), får noen ganger så store smerter at jeg tenker at slik må rier kjennes ut (skjedd et par ganger siste året og kjennes ut som livmoren jobber på spreng for å få ut det som er der inne; "rier" med 5-10 minutters mellomrom hvor jeg nesten ikke klarer å stå underveis i dem), jeg blir enda trøttere enn uka før, og føler meg uttafor. Blir rett og slett surrete og henger ikke helt med. Akkurat som hjernen jobber litt saktere... Og de første dagene har jeg også ofte noen av de samme plagene som under PMS. Kan være nedstemt fremdeles, men det avtar ofte når jeg har fått mensen.

Jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre med dette. Det er heldigvis ikke like ille hver gang. Denne gangen var PMS ille, men mensen var ikke så ille... Neste gang kan det være helt annerledes...

Hvis du får noen gode råd, så send gjerne videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...