Gå til innhold

Hevelse på ryggen etter pankreatitt/ERCP

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om kanskje noen her vet noe om dette.

Jeg har hatt akutt pankreatitt (betennelse i bukspyttkjertelen) to ganger på noen få uker, uten at de klarer å finne noen årsak. Er i begynnelsen av førtiårene.

Sist ble det gjort en ERCP med papillotomi (de kuttet opp i en av disse gangene for å gi bedre plass i tilfelle en gallestein skulle passere, så den ikke kan sette seg fast og forårsake pankreatitt). Gallegang og pankreasgang var forresten utvidet, men uten at årsaken kunne finnes.

Det er snart 2 uker siden jeg kom hjem fra sykehuset sist. Har hatt en god del magesmerter, selv om det burde vært bra, siden prøvene er bra nå.

De siste dagene har jeg dog fått en ganske stor (ikke øm) hevelse bakpå ryggen/bekkenet. På midten og ut på sidene, ca 15 cm høyde.

Kan pankreatitt, ERCP eller andre "beslektede" ting forårsake en slik hevelse? Er det noen som vet det?

Tusen takk!

Fortsetter under...

Forstår jeg deg rett når du sier du har en håndball-stor hevelse på ryggen?

Nei, det gjør du ikke. Hevelsen går fra den ene siden til den andre, og i ca 15 cm høyde på ryggen (et stykke under ribbena, og nedover mot bekkenet), ikke 15 cm tykkelse, hvis du forstår hva jeg mener. Men den er ganske stor og lett synlig når jeg ser meg i speilet. Den er mest tydelig på venstre side og på midten. Er ellers veldig tynn nå etter å ha vært syk lenge, så det er ikke vanskelig å se hevelsen...

Nei, det gjør du ikke. Hevelsen går fra den ene siden til den andre, og i ca 15 cm høyde på ryggen (et stykke under ribbena, og nedover mot bekkenet), ikke 15 cm tykkelse, hvis du forstår hva jeg mener. Men den er ganske stor og lett synlig når jeg ser meg i speilet. Den er mest tydelig på venstre side og på midten. Er ellers veldig tynn nå etter å ha vært syk lenge, så det er ikke vanskelig å se hevelsen...

Bra jeg misforstod!

Jeg har hørt at pasienter kan få en slags blåmerker på flankene etter pankreatitt (skulle være der du beskriver omtrent), og hvis du har hatt en del smerter etter inngrepet fikk du kanskje en pankreatitt etterpå?

Jeg synes du skulle ringe det sykehuset som utførte ERCP på deg i morgen og be om å få snakke med ansvarlig lege.

Misforstått rett, altså - jeg trodde først du mente den var 15 cm _høy_ :-)

Bra jeg misforstod!

Jeg har hørt at pasienter kan få en slags blåmerker på flankene etter pankreatitt (skulle være der du beskriver omtrent), og hvis du har hatt en del smerter etter inngrepet fikk du kanskje en pankreatitt etterpå?

Jeg synes du skulle ringe det sykehuset som utførte ERCP på deg i morgen og be om å få snakke med ansvarlig lege.

Takk skal du ha!

Ja, får nok ta en telefon i morgen, evt. kan jeg også stikke innom fastlegen så han kan se på det. Jeg har også sett det om blødninger på flankene i forbindelse med pankreatitt, men jeg tror ikke dette er noe sånt. Tror det oppstår mens du er akutt syk (og naturligvis på sykehuset) og har indre blødninger pga pankreatitten.

Først da jeg nå fikk denne hevelsen, gikk det opp for meg at det kanskje kunne ha noe med dette å gjøre. Hadde det nemlig sist gang også, men jeg tenkte ikke over at det kunne ha med dette å gjøre, og det gikk også over etter en stund.

Jeg ble innlagt da jeg fikk pankreatitt for andre gang, og de gjorde en ERCP mens jeg var innlagt. Pankreatitten blusset etter det de sa ikke opp etter ERCP'en, men jeg fikk veldig mye mer smerter, forferdelig sterke smerter som startet mens de holdt på å gjøre ERCP'en (var våken), og fortsatte etterpå. Det ble noe bedre etter noen få dager, men jeg hadde likevel smerter som var kontrollert så lenge jeg fikk ganske mye smertestillende.

Hvis noen andre vet noe om dette, setter jeg absolutt pris på input! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...