Gå til innhold

Veldig høy puls ved aktivitet

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet til deg en gang tidligere, mens jeg var gravid. Nå er fødselen overstått, og jeg håpet at pulsen min ville roe seg. Det har den ikke gjort. Er nå 19 dager siden jeg fødte, og pulsen min er fortsatt veldig høy ved lett aktivitet. Jeg har ikke vært den som har trenet mest de siste årene, men siden jeg er bare 26 år, føler jeg ikke det kan være normalt med så høy puls. Hvilepulsen min kan være nede på noe og 70, men slik som istad var jeg ute og gikk tur i normalt tempo på nærmest flatt terreng. Da fikk jeg en puls på ca. 160. Dette skremmer meg veldig. Sist jeg skrev til deg, virket det som du trodde det var psykisk årsak til min høye puls. Men det kan ikke være det, når den blir så høy når jeg er i fysisk aktivitet. Jeg lurer virkelig på hva jeg skal gjøre. Det kjennes ut som hjerteslagene er regelmessige, men det kan kanskje være vanskelig å kjenne selv? Fikk tatt 24 timers EKG i høst, men fikk svar om at de ikke fant noe unormalt. Har ikke tatt belastnings EKG. Siden jeg var i veldig god form under oppveksten, synes jeg det er så rart at jeg plutselig blir sliten av ingenting. Kan hormoner rundt svangerskap og fødsel være årsak, eller hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264945-veldig-h%C3%B8y-puls-ved-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Eline80.

Det er fortsatt sannsynlig at du har en normal hjerterytme. Det er kort tid etter fødselen, og det kan være mange grunner til at du på liten fysisk belastning får høy puls, selv om 160 etter en liten tur er i overkant av hva man kan vente. Du anfører selv at det ikke har vært særlig med trening i det siste, og det betyr vel minst 1-2 år (?). Dermed vil det kunne oppfattes som en normal respons på fysisk aktivitet. Det betyr ikke så meget at du var vant til å være i god form som yngre, du må holde formen ved like hvis du skal ha glede av den.

Hvis imidlertid denne pulsfrekvensen holder seg like høyt (under belastning, idet din hvilepuls synes å være normal) ytterligere noen måneder, vil det være ønskelig at du fikk utført en arbeidsbelastning, dels for å avdekke en eventuell uvanlig rytme, og dels for å få et mål for din fysiske kapasitet på det treningsnivå du befinner deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...