Gå til innhold

lungeemboli

Anbefalte innlegg

Gjest lurer25

Hei.

For ca 2 år siden fikk jeg konstantert lungeemboli.

Jeg hadde ikke merket noe som helst i verken armer eller bein. Ble bare tungpustet og en venninne av meg dro meg til legen.

Tok blodprøver også etterpå for å finne ut om jeg var disponert for det men den var negativ.

Jeg hadde brukt p-piller i 3 uker men har hørt at en blodpropp bruker lenger tid enn det for å dannes ( ? ) og folk har sagt til meg at det er ganske kort tid for at p-pillene kan ha skylden og de ville ha sjekket hjertet mitt siden jeg i tillegg ikke hadde noen blodpropp i beina eller noe.

Noen som har noen tanker omkring dette?

Er 25 år

lurer25

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264992-lungeemboli/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke svare på hvorfor du fikk denne proppen, men den må ha kommet fra perifer sirkulasjon, dvs. armer eller bein ettersom den har satt seg i lungene. Regner med at det var Leiden-mutasjonen du ble sjekket for og at du ikke hadde dette. P-piller en en risikofaktor, men alene er det sjelden noen fare hos så unge som deg.

Blodpropper som dannes i hjertet, f.eks. på grunn av klaffefeil eller andre unormale forhold i hjertet går alltid til hodet og forårsaker hjerneslag (hjerneemboli).

Dette faktum skyldes retningen på blodstrømmene i kretsløpet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264992-lungeemboli/#findComment-2130948
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare på hvorfor du fikk denne proppen, men den må ha kommet fra perifer sirkulasjon, dvs. armer eller bein ettersom den har satt seg i lungene. Regner med at det var Leiden-mutasjonen du ble sjekket for og at du ikke hadde dette. P-piller en en risikofaktor, men alene er det sjelden noen fare hos så unge som deg.

Blodpropper som dannes i hjertet, f.eks. på grunn av klaffefeil eller andre unormale forhold i hjertet går alltid til hodet og forårsaker hjerneslag (hjerneemboli).

Dette faktum skyldes retningen på blodstrømmene i kretsløpet.

Eh...Blodpropper som dannes i hjertet går alltid til hodet? Dette er ikke riktig. De kan gå til hodet, ja, men kan jo også gå ut i armer eller til andre organer i kroppen, f.eks nyrer, tarmer eller ned i bena.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264992-lungeemboli/#findComment-2131384
Del på andre sider

Eh...Blodpropper som dannes i hjertet går alltid til hodet? Dette er ikke riktig. De kan gå til hodet, ja, men kan jo også gå ut i armer eller til andre organer i kroppen, f.eks nyrer, tarmer eller ned i bena.

Hei svupp. Du har så rett så rett! Ordet "alltid" ble litt vel bombastisk her ja.

(Poenget mitt var vel mest at emboli i lungene ikke kommer fra hjertet men fra vene trombose - oftest i bena....)

Jeg tok det bare på hukommelsen basert på en forelesning langt tilbake. Minns at læreren snakket om anatomien ved aortabuen. Det var noe med at svingen i buen kombinert med at avløpet i retning carotis går rett opp/fram og dette gjør at blodproppene fra hjertet lettest havner i hjernen. (Når de kommer farende er veien rett fram lettere enn rundt svingen.... osv)

Men det gjelder sikkert ikke alle. Vet du noe statistikk rundt dette? Man hører liksom så sjelden om arterielle embolier i ekstremiteter/organer. Kunne vært interessant å vite mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264992-lungeemboli/#findComment-2133384
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...