Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jada....Bekymringsmelding nr 1000, sånn ca.

Magesmerter (mensmurring og trykk nedover) har tiltatt. I morgen ringer jeg sykehus, og hører hva de sier. Er 21 uker på vei om 2 dager.

Men etter å ha lest her på Dol ang maling, og hvor det frarådes å male/være i hus hvor det er blitt malt, når man er gravid, er jeg engstelig. Vi har malt dørkarmer med oljebasert maling. Jeg startet å male, men ga meg etter ca 20 min. Samboer har malt resten, men selv om vi har luftet godt, så har det luktet maling i noen dager nå. Kan dette ha vært ille for det lille nurket???

En annen ting (og nå hvisker jeg av flauhet).... jeg har ikke greid å holde meg borte fra Pepsi max i graviditeten. Jeg må innrømme at det har blitt opp til en liter om dagen. Jeg drikker ikke kaffe eller te, eller spiser andre ting med kunstig søtningsstoff. Er dette veldig lite bra nå???

Beklager at dette ble så langt.. Er så bekymra for tiden, at jeg kunne grine!!!!

Niffi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265031-n%C3%A5-er-jeg-bekymret-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker også lightbrus, må jeg bare innrømme. Har ikke merket noe problem med det. Vet jo at det ikke er anbefalt, men får ikke i meg nok væske om jeg bare skal drikke vann. Særlig de første 3 mnd. klarte jeg ikke smaken av vann med kullsyre og litt smak (som jeg ellers hadde dilla på før jeg ble gravid...).

Men du, om du er urolig nå, så kan du jo ringe føden, det er åpent der 24 t. Så får du snakket med en jordmor, som sikkert kan berolige deg, så får du en bedre natt.

:-)

Gjest cillacat

Jeg var full en lørdag i min 7 uke på vei (jeg visste det ikke altså, for jeg hadde tatt 2 negative tester).

Jeg malte barneseng og rom alene i svangerskapet. Jeg drakk ca 1,5 l cola om dagen (er nok ikke bedre enn pepsi max) og jeg røykte ca 10-12 sigaretter om dagen.

Det høres helt forferdelig ut, jeg greide ikke slutte å røyke, jeg er ellers en helt vanlig og ordinær mor (som etter at barna kom til har greid å slutte å røyke-jippiii), mitt vanlige kosthold var nok ikke det sunneste, men jeg prøvde å være mer bevisst ifh til kosthold. Jeg fikk påvist sukker i urin og ble frarådet så mye sukkerholdig drikke, trappet etterhvert ned på røyken (men greide ikke slutte helt).

Jeg fikk ei frisk og fin jente på 4kg, som idag er i beste velgående. Jeg har dessuten tro på at barnet har det bedre av en glad og fornøyd mor, som tar seg et glass brus, og tror det er maaaaange som har pusset opp til smånurkene som har blitt født. Og aller endorfinene og adrenalinet vi pøser ut av å gå å engste oss vil jo heller påvirke barnet enn å prøve å kose seg. Selv om ting frarådes, så må man bruke sunt folkevett. Å drikke alkohol og røyke er jo ting vi vet er skadelige okke som, men litt brus o.l er sjeldent så skadelig i normale mengder.Det er også forskjell på å male lister og utvendig ennå være maler på heltid.

Ikke engst deg hele tiden. Prøv å kos deg. Barnet har nok ikke vondt av litt pepsi og en sjokolade i ny og ned (såfremt du ikke har tegn på svangerskapsforgiftning eller lignende). Ta en telefon til sykehus, jordmor eller lege og du blir nok litt mindre bekymret.

Gjest SandraL.

Jordmoren jeg går til ba meg være sjeldenere i slike forum på internett, fordi man bare fikk unødig store bekymringer av det!

Hvis du sluker alt du leser rått er det best å holde seg unna, selv om man selvfølgelig kan få noen gode råd i ny og ne. Men bruk fornuften!

Annonse

Jeg drikker også lightbrus, må jeg bare innrømme. Har ikke merket noe problem med det. Vet jo at det ikke er anbefalt, men får ikke i meg nok væske om jeg bare skal drikke vann. Særlig de første 3 mnd. klarte jeg ikke smaken av vann med kullsyre og litt smak (som jeg ellers hadde dilla på før jeg ble gravid...).

Men du, om du er urolig nå, så kan du jo ringe føden, det er åpent der 24 t. Så får du snakket med en jordmor, som sikkert kan berolige deg, så får du en bedre natt.

:-)

Hei, hei.

Tusen takk for alle gode svar!!

Takk for rådet om å ringe jordmor og føden. Jeg har fått time der, samt at jeg ble 100% sykemeldt inntil jeg har vært til undersøkelse. Kjente at jeg roet meg litt etter det.

Du har helt rett, SandraL, at det kan være fort gjort å trigge bekymringene når man surfer rundt på internett, spesielt hvis en har konkrete bekymringer. Da er det nok lett å finne ting som underbygger disse. Når det er sagt, så må jeg si at jeg har fått utrolige gode råd fra dere her på Dol, noe som har vært VELDIG verdifullt for en bekymret og nervøs førstegangsfødende :-) Håper, når jeg blir litt tryggere på at dette går bra, kan være med å gi råd til andre (førstegangsfødende?).

Gratulerer så mye med at du har greid å kutte røyken, Cillacat. Det har du grunn til å være stolt av!!!

Tusen takk igjen for gode svar :) Ha en fortsatt fin kveld!

Niffi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...