chrlis Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg er bekymret for min mor. Hun blir 77 år om noen dager. Hun har hatt diabetes i 25 år. Hun går til kontroll for dette og blir nøye fulgt opp med medisiner. Langtidssukker ligger på rundt 8. Hun har også i en årrekke hatt for høyt blodtrykk, men også dette blir fulgt nøye opp med legebesøk og medisiner. Blodtrykket ligger på 80/170.Foruten dette har hun ingen diagnoser, og hun fungerer greit i hverdagen. Hun bor hjemme og steller godt for seg og sin mann.Nå er det slik at hun har fått eggehvite i urinen. Ved siste måling lå verdien på 37, men gangen før der var den på 44. Dette er det som bekymrer meg, da jeg er redd for at min mor er i ferd med å utvikle nyresvikt, noe jeg ser for meg er en vond lidelse.Men til nå har hun ingen symptomer på denne eggehviten, som ble oppdaget ved en rutinekontroll. Min mor skal nå gå til kontroll for dette en gang pr.mnd. Mine spørsmål er som følger..Når hun får eggehvite i urinen,da er det jo nyrene som ikke fungerer som de skal (ja, er ikke du også enig i det, eller kan det faktisk være andre årsaker.??), MEN..skulle ikke min mor ha hatt forhøyet kreatinin hvis det er nyrene som begynner å svikte.? Hva kan min mor spise for å påvirke at eggehviten holder seg så lav som mulig. Og har du noen gode råd som jeg kan viderebringe til min mor, i forhold til dette med eggehviten i urinen som er forhøyet. Jeg vil jo helst beholde min mor så lenge som mulig..:-) På forhånd takk for svar. Mvh bekymret datter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265033-til-nina-lindstad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Som diabetiker skal behandlingsmål for blodtrykk være under 130/80, og langtids-sukker ( HBA1c) under 7. Hun skal ha visse typer blodtrykksmedisin, og de fleste skal ha kolesterolsenkende. Kombinasjonen av dette lette mikrosirkulasjonen, hindrer synsskader, nyreskader og f.eks fotsår. Kanskje er hun ganske optimalt behandlet. Man kan ha proteiner i urinen uten at kreatinin er høy; sistnevnte er alvorligere. Hos diabetikere snakker man ofte om mikro-albuminuri eller mikroskopiske mengder andre proteiner. Slike funn bør medføre intensivert behandling. Men forbigående funn kan også være foråersaket av urinveis-infeksjon. Det første jeg tenker på, er at hun kanskje burde få tatt en døgnmåling av blodtrykket, og optimalisere blodtrykksbehandling. Systolisk trykk på 170 er for høyt, men det kan ha vært "tilfeldig" en dag på legekontoret. Du kan jo bli med henne til legen en gang... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265033-til-nina-lindstad/#findComment-2132348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.