Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Vi er et ungt par som har prøvd å bli gravid i 3 år nå.Jeg har vært til gynekolog og tatt ultralyd, blodprøver m.m og hun mente at alt så bra ut, men vidresendte meg til hysterosalpingografi for sikkerhets skyld. Min mann har også sjekket seg og der var alt normalt.Jeg er 23 og min mann er 26 så alderen skulle jo ikke være noe å si på.Det jeg nå lurer på er om det er vanlig å gå gjennom denne undersøkelsen som jeg er henvist til først og deretter til kikkhullsoperasjon eller om man bare trenger en av delene. Har lest så mange inlegg om dette på internett at det bare ble forvirrelse. Mange fremstiller det som bedre å gå gjennom kikkhullsoperasjonen.Jeg har hatt henvisningen til røntgenundersøkelsen liggende i et par måneder, men har ikke turd å bestille time for jeg har lest at det er så forferdelig vondt. Men selvfølgelig alt for å bli gravid.Hva blir neste steg for oss etter evnt. dette?Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265042-u%C3%B8nsket-barnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig med begge deler. Først røntgen for å sjekke sammenvoksninger/tette eggledere osv. Så kikkhullsoperasjon for å sjekke evt endometriose/brenne hull på cyster på eggstokkene/annet.

Jeg syns ikke røntgen var så ille. Og det var absolutt verd resultatet ;)

Etter undersøkelsene fikk jeg noen omganger med hormontabletter og ble så satt i kø for assistert befruktning. Men plutselig var graviditeten et faktum! Tror ellers at du får flere svar hos gynekolog eller "Vi ønsker barn"-forum.

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Dette er ikke et spørsmål til jordmor men til gynekolog, derfor svarer jeg på det. Du har rett, i dag er det ikke vanlig å utføre røntgenundersøkelse (HSG) med mindre det er helt spesielle grunner som mistanke om forandringer (misdannelser) ved livmor eller at du har hatt en underlivsinfeksjon. Ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) ser man om egglederne er åpne, man ser på eggstokkene, om det foreligger endometriose (små godartede blodcyster) som kan redusere muligheten for graviditet eller om det foreligger sammenvoksninger i bukhulen. En del av omtalte forandringer kan behandles under laparoskopien. Jeg synes du skal ta en samtale med din gynekolog og få forklart hva han/hun planlegger videre frem av utredninger og om det ikke var like greit å gå rett på laparoskopi. Det at dere er unge spiller ingen rolle. De yngre blir lettest gravide, og når det ikke lykkes er det all mulig grunn til grundig utredning.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

PS dere vet at størst mulighet for befruktning er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den finner sted 14 dager før neste menstruasjon. Du spiser folat?

Gjest Kløpper

Røngten-undersøkelsen var ikke ille, bare litt ubehagelig, ikke vondt. Laproskopi er en operasjon med full narkose, og det var VELDIG vondt flere dager etterpå, samt at man får jo små arr, og må være sykmeldt. Men, det er jo mulig at du må ta kikkhullsoperasjon uasnett, og i så fall blir jo røngten-undersøkelse unødvendig.

• 3 uker senere...

Det er vanlig med begge deler. Først røntgen for å sjekke sammenvoksninger/tette eggledere osv. Så kikkhullsoperasjon for å sjekke evt endometriose/brenne hull på cyster på eggstokkene/annet.

Jeg syns ikke røntgen var så ille. Og det var absolutt verd resultatet ;)

Etter undersøkelsene fikk jeg noen omganger med hormontabletter og ble så satt i kø for assistert befruktning. Men plutselig var graviditeten et faktum! Tror ellers at du får flere svar hos gynekolog eller "Vi ønsker barn"-forum.

Lykke til!

Hei. Jeg ble gravid 14 dager etter røntgenundersøkelsen, selv om alt så bra ut da. Legen mente at jeg kunne ha hatt lette sammenvoksninger som ble åpnet under undersøkelsen.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...