Gjest Neva Skrevet 4. mai 2001 Del Skrevet 4. mai 2001 Har ett spørgsmål, som jeg ville blitt glad ,om gynækologen svarte på. Har lest i Tidsskr. Nor lægefor.(5/2001 ) om en gel man kunne lage av Progesteron,og at progesteron ikke er helt det samme som gestagen. Har også lest boken,som det blir henvist til (Alt du trenger å vite om hormonbalance og menopause ).Forfatter er J.R Lee (endokrinolog ) Er selv kommet i klimakteriet, bruker østrogengel komb. med tabl. gestagen(ca hv 2. måned)Synes at perioden med gestagen er veldig slitsom (væskeretention ,o.l), er derfor meget interesseret i annen behandling. Har det fint med østrogengel. er ikke interesseret i Trikvens ,da jeg synes det går litt utover vekten. Har altid hatt det dårlig med P-piller, igjen det med med væskeretention. Blev derfor veldig fascineret af den boken jeg referer til. Vet du om det er mulig at lage en progesterongel magistrelt? tror du på påstanen til Lee, . Har også lest at yamsrot skulle inneholde naturligt progesteron, men det får jeg heller ikke tak i Er utdannet i fysioterapeut fra Norge, men bor nå på Island. Min mann er prakt. lege. Er det mulig at du kunne svare os på dette, da han også synes at det høres litt spennende ut. Jeg så godt, at der i Ukeskriftet var skrevet nogen motinnlegg , men hvad synes du? Håper på svar De venligste hilsener fra Island 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Jeg kjenner utmerket godt denne progesteronkrem og boken til dr. Lee. Boken er fylt med udokumenterte påstander. Jeg har selv testet kremen og det er nesten ikke progesteron i den, det vil være meget risikabelt å bruke den til beskyttelse av livmorslimhinnen ved bruk av østrogen. Yams er også alt for usikkert. Hva med i stedet å få en hormonspiral, så slipper du tilskudd av gestagen? Du kan også bruke 2-3 minipiller daglig i 14 dager hver 2.-3. måned for å få avstøtt slimhinnen. Det er forskjellige naturlige progesteroner på vei, de brukes ved prøverøsbehandling. Snakk evt med en infertilitetslege om det eller vent til det sannsynligvis kommer på markedet. PS hvor mye og hvilken type gestagen bruker du? Det kan være du får mer enn det er nødvendig. Legg evt. den opplysning inn som et nytt spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-109122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Jag använder krämen mot PMS och det har givit mig ett nytt liv! Slipper vätskeansamling, bröstömhet,humörsvängningar,migrän i en vecka i sträck, hetta i huvudet m.m. Det jag vet är att Wild Yams är en mycket vanlig ingrediens i vanliga kosmetiska hudkremer så den kan ju inte vara farligt att smörja lite på huden ( mindre än en halv tsk/dag ). Dessutom är roten en vanlig basföda i många länder. Som potatis hos oss! Att krämen inte har mätbara halter av progesteron är inte så konstigt för den innehåller ett förstadium till könshormonet som bildas först när det kommer i kontakt med receptorer i fettlagret under huden. Syntetiskt gestagen i nästan alla p-piller utvinns av Wild Yams men molekylstrukturen har ändrats lite, av patentskäl. Det finns mycket om krämen på internett. Prova en sökmotor. Jag tror du kan framkalla en mens genom att bara göra ett uppehåll med krämen (som det står på burken).Du har ju expertishjälp hemma som kan läsa igenom och bedöma om det bara är lurendrejeri! Läs för säkerhetskull på denna sidan med! www.familyinternet.com/quackwatch/ Til lykke! (Obs! jag gör detta i samråd med naturterapeut, inte säkert det är lämpligt för andra, var kritisk!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-109310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neva Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Jag använder krämen mot PMS och det har givit mig ett nytt liv! Slipper vätskeansamling, bröstömhet,humörsvängningar,migrän i en vecka i sträck, hetta i huvudet m.m. Det jag vet är att Wild Yams är en mycket vanlig ingrediens i vanliga kosmetiska hudkremer så den kan ju inte vara farligt att smörja lite på huden ( mindre än en halv tsk/dag ). Dessutom är roten en vanlig basföda i många länder. Som potatis hos oss! Att krämen inte har mätbara halter av progesteron är inte så konstigt för den innehåller ett förstadium till könshormonet som bildas först när det kommer i kontakt med receptorer i fettlagret under huden. Syntetiskt gestagen i nästan alla p-piller utvinns av Wild Yams men molekylstrukturen har ändrats lite, av patentskäl. Det finns mycket om krämen på internett. Prova en sökmotor. Jag tror du kan framkalla en mens genom att bara göra ett uppehåll med krämen (som det står på burken).Du har ju expertishjälp hemma som kan läsa igenom och bedöma om det bara är lurendrejeri! Läs för säkerhetskull på denna sidan med! www.familyinternet.com/quackwatch/ Til lykke! (Obs! jag gör detta i samråd med naturterapeut, inte säkert det är lämpligt för andra, var kritisk!) Tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-109610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neva Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Tusen takk for svar. Hei Anne Har forsøkt å finne den internetadressen, du referer til, men får ikke noget frem. Kan du skrive adressen engang til ?, eller henvise til et eller annet sted på nettet, som selger progesterongel. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-109613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Jag använder krämen mot PMS och det har givit mig ett nytt liv! Slipper vätskeansamling, bröstömhet,humörsvängningar,migrän i en vecka i sträck, hetta i huvudet m.m. Det jag vet är att Wild Yams är en mycket vanlig ingrediens i vanliga kosmetiska hudkremer så den kan ju inte vara farligt att smörja lite på huden ( mindre än en halv tsk/dag ). Dessutom är roten en vanlig basföda i många länder. Som potatis hos oss! Att krämen inte har mätbara halter av progesteron är inte så konstigt för den innehåller ett förstadium till könshormonet som bildas först när det kommer i kontakt med receptorer i fettlagret under huden. Syntetiskt gestagen i nästan alla p-piller utvinns av Wild Yams men molekylstrukturen har ändrats lite, av patentskäl. Det finns mycket om krämen på internett. Prova en sökmotor. Jag tror du kan framkalla en mens genom att bara göra ett uppehåll med krämen (som det står på burken).Du har ju expertishjälp hemma som kan läsa igenom och bedöma om det bara är lurendrejeri! Läs för säkerhetskull på denna sidan med! www.familyinternet.com/quackwatch/ Til lykke! (Obs! jag gör detta i samråd med naturterapeut, inte säkert det är lämpligt för andra, var kritisk!) PS fra legehold advares sterkt mot å bruke kremen for å beskytte livmorslimhinnen mot evt uheldig virkning av østrogen på livmorslimhinnen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-109640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 PS fra legehold advares sterkt mot å bruke kremen for å beskytte livmorslimhinnen mot evt uheldig virkning av østrogen på livmorslimhinnen!! Jag kan tyvärr inte finna det igen på Yahoo. Jag vill inte vara någon som propagerar för ett speciellt märke (har prövat flera de är mer eller mindre lika bra och dyra). Säkrast är väl att få krämen i samråd med naturterapeut som jag. Du har ju nära till USA där säljs den nog i varje hälsokost eller apotek. Tänk på det Mette Moen varnar för om livmoderslemhinnan bara! Men det finns kvinnor som tar krämen mot benskörhet som inte kan ta vanligt östrogen för de har haft cancer tidigare. När du går över till krämen måste du minska ner på östrogenet för annars får du tillbaka blödningarna igen. De flesta behöver inte östrogen piller/plåster alls för att slippa svettningar i fortsättningen! Nu ska inte alla tro detta är den slutliga lösningen på pms. Jag har prövat annat som inte har fungerat för mej men fungerat för andra. Det finns ingen vetenskaplig dokumentation som säger att det är bra. Läkarvetenskapen prioritrerar inte pms (det är ju bara oviktiga kvinnor som lider av det och är inte dödlig förutom de som begår självmord dagarna före mens). Men jag är helt desperat och jag har pms nu och inte om 20-30 år då artikeln publiceras. Motion hjälper för väldigt många. Det är faktiskt hormonella ting som sker vid motion och inte allmänt nyttigt bara. Sexlusten ökar av motion tex! Kanske något att tänka på att pms börjar i samma ålder som man slutar med handbollen och annan lagidrott! Soya produkter,lakrits,linfrön är bra att äta (innehåller samma phytoöstrogener som Wild Yams). Undvika för mycket mättat fett. Det är andra saker som har lindrat för mej också! Jag har frågat läkare om SSRI och SHGB utan att jag får det. Så vad gör man.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-110576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Jag kan tyvärr inte finna det igen på Yahoo. Jag vill inte vara någon som propagerar för ett speciellt märke (har prövat flera de är mer eller mindre lika bra och dyra). Säkrast är väl att få krämen i samråd med naturterapeut som jag. Du har ju nära till USA där säljs den nog i varje hälsokost eller apotek. Tänk på det Mette Moen varnar för om livmoderslemhinnan bara! Men det finns kvinnor som tar krämen mot benskörhet som inte kan ta vanligt östrogen för de har haft cancer tidigare. När du går över till krämen måste du minska ner på östrogenet för annars får du tillbaka blödningarna igen. De flesta behöver inte östrogen piller/plåster alls för att slippa svettningar i fortsättningen! Nu ska inte alla tro detta är den slutliga lösningen på pms. Jag har prövat annat som inte har fungerat för mej men fungerat för andra. Det finns ingen vetenskaplig dokumentation som säger att det är bra. Läkarvetenskapen prioritrerar inte pms (det är ju bara oviktiga kvinnor som lider av det och är inte dödlig förutom de som begår självmord dagarna före mens). Men jag är helt desperat och jag har pms nu och inte om 20-30 år då artikeln publiceras. Motion hjälper för väldigt många. Det är faktiskt hormonella ting som sker vid motion och inte allmänt nyttigt bara. Sexlusten ökar av motion tex! Kanske något att tänka på att pms börjar i samma ålder som man slutar med handbollen och annan lagidrott! Soya produkter,lakrits,linfrön är bra att äta (innehåller samma phytoöstrogener som Wild Yams). Undvika för mycket mättat fett. Det är andra saker som har lindrat för mej också! Jag har frågat läkare om SSRI och SHGB utan att jag får det. Så vad gör man.... PS fra Moen Det har vært forsket enormt på PMS uten at man har funnet noe svar. Tenk hvilken gullgruve det ville være for et medisinalfirma å finn et effektivt middel mot en plage som så mange kvinner har! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-110788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 PS fra Moen Det har vært forsket enormt på PMS uten at man har funnet noe svar. Tenk hvilken gullgruve det ville være for et medisinalfirma å finn et effektivt middel mot en plage som så mange kvinner har! Hei, Mette Moen. Finnes pms litteraturen/artikkler samlet noen plass på nettet så jeg kan ta del av dem? Jeg inrømmer jeg skrev litt krasst om pms-forsking. Men jeg føler meg så oppgitt å frustrert. UiTø hadde en doktorand (-93) som kom frem til at siving av vætske mellom blodkar og vev er satt ur spel disse dagene. Vætske hoper seg upp i vevet, speciellt bryster og mage, muligens presser det på i hjernen og. Det er vel ikke rart hele systemet blir stresset med alle negative virkninger som det innebærer med fullt påslag av stresshomoner 14 dygn dag og natt(er ikke det skadelig da!). Stressen kan lignes med ved å sette en høgtrykkhose med vann in i kroppen med all tortyr det innebærer! Men dette er neppe noen nyhet for den som øker 3-4 kg over 14 dager for å minke det på noen få timer første mensdag. Hvorfor er det så umulig å finne frem til orsaken til at karen forandrer seg? Hvorfor hjelper ikke urindrivende middel alle? Det er som om bare den siste intatte drikken vann kommer ut med urindrivende, kroppen tviholder på det som allerede er der og jeg kan føle meg uttørket samtidlig! Det er så mange spørsmål og det er vel ikke rart man vil gripe det siste strå av håp da det dykker opp! Det er mulig det er placebo effekt som virker for meg nu (jeg er fornøyd bare det virker!). Jeg vet den gamle pensjonerte dr Lees påstander ikke er publicert (han førklarer hvorfor, det er litt komplicert, US patentskydd og legemiddelbedrifters interesser går føre føre kvinners helse og velvere i korte drag). Selvsagt er jeg redd Wild Yams er skadelige steroider og at diosgenin er det samme som DHEA som det advares mot. Det er ju ikke noen som vet hvorfor SSRI virker mot depressjon heller bare att det gjør det, men enda brukes det hyppig. Hvorfor kreves ikke samme dokumentatjon for SSRI? Dette er vel et kjempe experiment med store befolkningsgupper man ikke ser langtidsvirkninger av om noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-111115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 Hei, Mette Moen. Finnes pms litteraturen/artikkler samlet noen plass på nettet så jeg kan ta del av dem? Jeg inrømmer jeg skrev litt krasst om pms-forsking. Men jeg føler meg så oppgitt å frustrert. UiTø hadde en doktorand (-93) som kom frem til at siving av vætske mellom blodkar og vev er satt ur spel disse dagene. Vætske hoper seg upp i vevet, speciellt bryster og mage, muligens presser det på i hjernen og. Det er vel ikke rart hele systemet blir stresset med alle negative virkninger som det innebærer med fullt påslag av stresshomoner 14 dygn dag og natt(er ikke det skadelig da!). Stressen kan lignes med ved å sette en høgtrykkhose med vann in i kroppen med all tortyr det innebærer! Men dette er neppe noen nyhet for den som øker 3-4 kg over 14 dager for å minke det på noen få timer første mensdag. Hvorfor er det så umulig å finne frem til orsaken til at karen forandrer seg? Hvorfor hjelper ikke urindrivende middel alle? Det er som om bare den siste intatte drikken vann kommer ut med urindrivende, kroppen tviholder på det som allerede er der og jeg kan føle meg uttørket samtidlig! Det er så mange spørsmål og det er vel ikke rart man vil gripe det siste strå av håp da det dykker opp! Det er mulig det er placebo effekt som virker for meg nu (jeg er fornøyd bare det virker!). Jeg vet den gamle pensjonerte dr Lees påstander ikke er publicert (han førklarer hvorfor, det er litt komplicert, US patentskydd og legemiddelbedrifters interesser går føre føre kvinners helse og velvere i korte drag). Selvsagt er jeg redd Wild Yams er skadelige steroider og at diosgenin er det samme som DHEA som det advares mot. Det er ju ikke noen som vet hvorfor SSRI virker mot depressjon heller bare att det gjør det, men enda brukes det hyppig. Hvorfor kreves ikke samme dokumentatjon for SSRI? Dette er vel et kjempe experiment med store befolkningsgupper man ikke ser langtidsvirkninger av om noe? Jeg vil ikke gå inn i lang diskusjon om et vanskelig emne. Jeg kan bare fortelle at SSRI ikke er godkjent og det brukes millioner- milliarder (?) på å utprøve effekten i vitenskapelig holdbare studier hvor man utelukker at det kan være placebo-effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-111196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 PS fra Moen Det har vært forsket enormt på PMS uten at man har funnet noe svar. Tenk hvilken gullgruve det ville være for et medisinalfirma å finn et effektivt middel mot en plage som så mange kvinner har! Det finnes en gullgruve bare det at Organon har gjort misstaget å ødelegge den virksamme molekylen å patentere den istedet (gestagen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26511-progesterongel/#findComment-114507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.