Gå til innhold

Våre kjære visdomstenner

Anbefalte innlegg

Gjest Smurfen

Hei!

Satt og så et program(Schrödingers katt) om visdomstenner. Har visdomstenner like mye funksjon som en blindtarm? Noe som har hatt funksjon tidligere, men bare er et "vedheng" nå. Jeg antar at "urmannen" hadde større kjeve, med plass til flere tenner. Men, kan det ikke hende at folk hadde så stor slitasje på tennene før at visdomstennene ble en slags "erstatningstenner" for de som de evt. hadde mistet? Eller, er jeg på villspor?

Vil visdomstennen forsvinne gjennom evolusjon etter mange år? Hindrer vi evolusjonen ved å trekke tennene slik vi gjør nå? Før så ville vel ei skikkelig brysom visdomstann forårsake en betennelse som kunne spre seg og være livstruende.. Slik at de med skikkelig "ille" visdomstenner bukket under. Nå fjernes de med en gang..

En annen ting jeg lurer på, når kommer disse visdomstennene? Jeg er 21 og har ikke sett snurten av dem. Tannlegen ser dem på røntgenbilder, men de viser ikke noe tegn til å komme opp...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26512-v%C3%A5re-kj%C3%A6re-visdomstenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Smurfen.

Jeg vil ikke blande meg inn i filosofering om visdomstenner og evolusjon, men mennesket har gjennomgått forandringer som gjør at visdomstenner hos noen kan synes overflødige.

Når du ikke har fått dine vil et par røntgenbilder avklare den saken.

Hvem vet, kanskje de ikke er anlagt hos deg ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...