Gå til innhold

Mishandling og overgrep. MR diagnostikk

Anbefalte innlegg

Gjest En kvinne med mange rupturer.

Det jeg skrev om Fibromyalgi, var det en lege som sa, ikke jeg. Det var ikke noe spørsmål som jeg ønsket svar på, jeg bare tok det med siden denne legen sa det.

Du skriver: "Er ikke enig i at "fibromyalgi" er "typisk" hos voldsofre. De aller fleste voldsofte har ikke fibromyalgi ( om man bruker riktige diagnose-kriterier). Og omvendt har fåtallet av fibromyalgi-pasienter vært utsatt for vold. Å ha "evnen til å reagere med fibromyalgi" har mye med personlighetsstruktur å gjøre, det å ha mye stress i livet, være en person som hele tiden jobber mye og med mindre evner til å si "nei". Kanskje også noe arv; så kanskje finnes en "indirekte" sammenheng med å være voldsoffer?".

Skjønner ikke hvorfor du tok alt dette med, var overhodet ikke noe jeg lurte på.

Jeg har også hørt at en noen ganger kan se mer på MR enn "ønskelig". Men det var legene som reagerte på det de så, ikke jeg. Andre leger igjen som anbefalte oprasjoner, ikke jeg. Jeg har ikke "klaget og appellert", som du skriver, annet enn søkt hjelp for mine smerter. Jeg er ikke av typen som renner legekontorene ned, eller som klager av minste grunn. Da er det vel lite trolig at jeg hadde levd i et så farlig og destruerende ekteskap over så mange år uten å tørre å si det til noen? Jeg legger heller IKKE ansvaret på mitt velvære i andres hender, ei heller hos helsepersonell.

Jeg er rystet over ditt svar.

Kosthold er jeg nøye med, jeg er fysisk så aktiv som jeg klarer. Jeg lever et godt liv i dag, og gleder meg over hver dag. Normale problemer ser jeg på som utfordringer, og finner løsninger på det meste. Jeg er et positivt menneske. Problemet mitt ligger i det jeg spurte om i forrige innlegg; "Varige mén?", altså mine smerter. Jeg har mye smerter. Og det skulle bare mangle om hvorvidt jeg lurer på følgende, om skadene kan ha komt pga hva jeg ble utsatt for gjennom flere år.

Jeg er 33 år, så aldersslitasje var utelukket. Skadene stemte overhodet ikke overens med min alder, og var svært merkelige, sa de. Rupturene var dessuten lokalisert andre steder enn normalt for ulike typer slitasje. Jeg skriver rupturer, fordi de kalte dem rupturer. Bilder av flere ledd ble tatt fordi legene fattet interesse av de første bildene, pga skader/rupturer/rifter. Siden jeg også har smerter langt flere steder, ble det altså tatt flere bilder. Kan huske de sa det var store rupturer i Labrum (hofte), menisk i knærne, samt flere leddbånd og bløtvev i de fleste ledd. Svært lite brusk/bensubstans(?)- skader. Altså ikke Artrose el.l. (De tenkte først på Leddgikt, før de tok bildene, men utelukket det helt).

Det går også an å ha "store MR-funn", og store plager. Det har i alle fall jeg.

Jeg har ikke operert "her og der", selv om flere leger har anbefalt meg det. Jeg ønsker å finne ut mye mer om andre muligheter for bedring før jeg eventuelt lar meg operere. Jeg er ingen nikkedukke uten egne meninger, og jeg går heller ikke og syter og klager. Jeg er ikke dum selv om jeg gikk igjennom hva jeg gikk igjennom. Langt derifra. Jeg er spent på om du vil prøve å rette opp ditt meget respektløse svar.

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265279-mishandling-og-overgrep-mr-diagnostikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du skjønner vel at det ikke går an å si noe om hverken årsak eller prognose ( fremtidsutsiker ) med såpass spesielle MR-svar og med de opplysningene du gav sist. Noe ble klarere med de mer spesifikke beskrivelsene du kom med nå. Fikk også et ganske annet bilde av deg nå enn det du signaliserte med første innlegget. Du betaler ikke for dette svaret, selvsagt. Beklager hvis svaret har såret deg, har som målsetning å aldri gjøre dette med pasienter. Men det var faktisk noe i den første formuleringen din som gjorde meg provosert - og alt er jo anonymt - regner med at du har massevis av hjelpere rundt deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...