Kiha Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei. Jeg er sammen med en gutt/mann på 25 som har kronisk heppatitt b.Han er adoptert fra Korea og er født med sykdommen. Vi har nå vært sammen i snart et år og de siste mnd har han blitt veldig slapp og trøtt. Han sier han er sliten hele tiden og han må tvinge seg til å i det hele tatt orke å stå opp om morgenen. Er dette noe som er typisk for sykdommen? Og er det noe vi kan gjøre så ting blir litt lettere for han? Finnes det noe medisiner eller noe han kan ta? Eller kan han få noe økonomisk støtte dersom han blir i såpass dårlig fysisk stand at han ikke orker å stå opp eller gjøre noe som helst? Jeg vil gjerne hjelpe han med dette, men vet ikke helt hvordan. Han sier også at han antageligvis ikke kommer til å leve noe særlig lenger enn til han er rundt 40. Er det virkelig sant? Kan man ikke forhindre utviklingen av sykdommen på noe måte? Han er nok også ganske deprimert til tider grunnet dette, og jeg har bestemt meg for at jeg vil være sammen med han uansett hvor lenge han lever, men håper selvfølgelig på lengst mulig..derfor skulle jeg så gjerne visst mer om dette. Han var forressten hos legen for en mnd tid siden- der tok han noen blodprøver, og blodprosenten hans var veldig høy- mellom 18-19. Har dette noe sammenheng med hepatitten? Mvh Meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265333-heppatitt-b/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Dersom dere har et seksuelt forhold også, har du rett til å vite om han er smittefarlig. Det er ikke alle som er smittet med Hepatitt B som er smittefarlige, og ikke alle som får en variant der man på sikt utvikler kronisk leverbetennelse eller leversvikt. Og en slik utvikling kan bremses godt med medisiner. En rekke blodprøver kan vise "hvilken variant Hepatitt" han har. Kanskje vet han ikke nok om sin egen sykdom, kanskje har han "gammel viten". Kanskje er slappheten hans depresjon og angst for fremtiden? Synes du skal være med ham til fastlege, eventuelt til en spesialist i infeksjonsmedisin. Høy blodprosent KAN ha noe med hepatitt å gjøre, men det kan være mange andre årsaker også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265333-heppatitt-b/#findComment-2142209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiha Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Dersom dere har et seksuelt forhold også, har du rett til å vite om han er smittefarlig. Det er ikke alle som er smittet med Hepatitt B som er smittefarlige, og ikke alle som får en variant der man på sikt utvikler kronisk leverbetennelse eller leversvikt. Og en slik utvikling kan bremses godt med medisiner. En rekke blodprøver kan vise "hvilken variant Hepatitt" han har. Kanskje vet han ikke nok om sin egen sykdom, kanskje har han "gammel viten". Kanskje er slappheten hans depresjon og angst for fremtiden? Synes du skal være med ham til fastlege, eventuelt til en spesialist i infeksjonsmedisin. Høy blodprosent KAN ha noe med hepatitt å gjøre, men det kan være mange andre årsaker også. Hei. Jeg har tatt alle nødvendige vaksiner ( twinrix 3 ganger over et halvt år) for fikk beskjed om at han var amittefarlig med en gang. Men på hvilken måte kan blodprosenten ha noe med heppatiit å gjøre? Syns det var litt tynt svar for 139 kr...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265333-heppatitt-b/#findComment-2144679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.