Gå til innhold

Lymfeknuter

Anbefalte innlegg

Gjest jhgretydik

Siden før puberteten har jeg hatt mange lymfeknuter (bl.a. bak ørene, mange på begge sider i lysken, på halsen og under armene).Og jeg har hatt de siden. De har ikke forandret seg (tror jeg), men vært der konstant. Nå er jeg i midten av 20 årene.

De har ulik størrelse. De minste er på størrelse med en ert, og de største er vel på størrelse med små druer.

Jeg klarer ikke selv kjenne helt om noen av de sitter fast eller ikke. Jeg kjenner godt at de fleste av de er helt løse, andre er jeg litt usikker på.

1. - Men jeg antar at visst det er kreft så ville de ha vokst betydelig? Og jeg antar at jeg også da ville fått en eller annen form for fysiske smerter?

Var til legen og han tok blodprøver av meg. Blir vel en stund til jeg får svar tenker jeg.

2. - Men veit du hva slags blodprøver han har tatt i forbindelse med disse lymfeknutene?

3. - Og viss resultatet er positivt, hva betyr da det for meg?

(Har ikke vært noe spesielt mye syk verken i barndom eller i voksen alder. Lymfeknutene er like store som de var før puberteten, tror jeg iallefall. Eneste sykdommer jeg har hatt i livet mitt er noen få halsbetennelser. og har visst hatt noen urinveisinfeksjoner da jeg var barn)

4. - for et år siden ble jeg godkjent som blodgiver. Betyr det da at de har testet meg også for det som jeg tok blodprøve for nå?

5. - visst det viser seg at alt er som det skal være, er det likevel slik at man bør sjekke disse lymfeknutene jevnlig hos legen i framtiden? Eller er det slik at når man har sjekket de en gang så er man sikker? (så sant det ikke dukker opp nye da selvfølgelig)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265337-lymfeknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lok1365381064

Heisann!

Jeg er også i midten av 20 årene og har det helt likt. Har hatt det siden før puberteten.

Noen av lymfeknutene er små, noen er store, noen er knallharde, andre litt mykere.

Legen kommer sannsynligvis ikke til å gjøre noenting. Jeg fikk bare beskjed om å ta kontakt hvis de vokste eller forandret seg, noe jeg har store problemer med å følge med på, da det er så mange :) Prøver bare å si til meg selv at det bare er sånn, selv om jeg får litt angst av og til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265337-lymfeknuter/#findComment-2134697
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er helt normalt å kjenne lymfekjertler; disse er en viktig del av immun-apparatet vårt. Etter infeksjoner i "nærområdene" SKAL de hovne opp i et spesielt møster. Ved f.eks en halsbetennelse SKAL kjertlene foran på halsen hovne; de produserer forsvars-celler som bidrar til å bekjempe infeksjonen. Kjertler i lyskene er normalt større enn på resten av kroppen; de er stadig i jobb for å holde blodet rent fra alle bakterier som normalt finnnes rundt endetarm og underliv. Vil tro at kjertlene dine er helt normale. Legen kan enkelt ta en blodprøve å sjekke mengdeforholdene mellom de ulike hvite blodlegemer ( forsvarsceller) som bl.a dannes i lymfevev. Enkelte virus-sykdommer, f.eks kyssesyken, kan få alt lymfevev i kroppen til å hovne; lymfeknuter, lever og milt. Oftest går kjertlene tilbake til normal størrelse noen uker atter at infeksjonen er over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265337-lymfeknuter/#findComment-2142214
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest ingen fare der

Har ikke noe svar til deg, men vil bare som lok sier, at jeg også har hatt det slik i mange år nå. Lymfekjertlene har ikke endret seg, men vært der. Tok dette opp med legen. Han sa at det ikke var noe å bekymre seg for når jeg har gått så lenge med de, og de ikke har vokst. Det at lymfekjertlene vokser kan være et tegn på kreft. Så tror du ganske sikkert kan slappe helt av. Det er naturlig. Vi er jo her allerede tre stykker som har opplevd det samme:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265337-lymfeknuter/#findComment-2173148
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...