Gå til innhold

Konstante hjerteklapp

Anbefalte innlegg

Hei hei Jeg er en dame på 27år som over lengre tid har slitt med hjerteklapp.Det hele begynte ca 1 mnd etter at jeg fikk en datter.Gikk 3 mnd med dette,hadde ca 10-20 klapp om dag,noen dager ingenting.Jeg oppsøkte lege for å finne ut av dette.Tok masse blodprøver,ultralyd av lever og nyrer og diabeingtest,men fant ingenting feil.Så gikk jeg med dette i 5 mnd til og oppsøkte lege igjen for jeg følte at dette gikk veldig ut over mitt humør og var veldig redd for hva dette kunne være. Tok da sammme prøver igjen og EKG men ingen feil ble oppdaget.Fikk beskjed om at det var helt normalt å kjenne hjerteklapp, og at hjertet hadde 800 dobbeltslag i døgnet,noen mennesker kjenner de mens andre ikke. Så da slo jeg meg til ro med dette. Men nå ca 3 mnd etter begynner det for fullt igjen, men denne gangen er det helt ekstremt. Nå kjenner jeg hjerteklapp nesten hvert andre minutt. Det er ikke ekstreme klapp,men kjenner hjertet hopper i brystet og at de går en stikkende følelse opp i halsen.Nå har jeg hatt det slik i 6 dager i strekk og lurer på hva jeg skal gjøre??Er dette farlig eller er det helt normalt? Det plager meg veldig mye og går å tenker på det hele tiden, for det er jo ikke så lett å gjøre noe annet når jeg kjenner det hele tiden.Det begynner med en gang jeg står opp om morgenen.Jeg har for 2 mnd siden byttet p.pille merke til mercilion,kan dette ha noen innvirkning? Jeg har også begynt å ta akupuntur for stiv nakke,skuldre og brystmuskler,disse hjerteklappene begynte 2 dager etter.Det er ikke ved spesielle anledninger jeg kjenner det men altså gjennom hele dagen.Kanskje opp til 100-150 om dagen.Hva bør jeg gjøre?? Er det noe å beskymre seg over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265353-konstante-hjerteklapp/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mokkal.

Det du beskriver er meget vanlig og representerer vanligvis ikke noen hjertesykdom. Dine symptomer er det vi kaller ekstraslag ("ekstrasystoli" på fagsproget). Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et normalt døgn, noen av oss har mange. Som du ganske riktig bemerker vil noen ikke kjenne dette i det hele tatt, mens andre kan kjenne hvert eneste ett av dem. De er som sagt ikke uttrykk for hjertesykdom, og sliter heller ikke på hjertet.

Hvis du nå er inne i en periode med mange slike ekstraslag, kan det være en idè å få registrert hvor meget vi egentlig har med å gjøre. Det gjøres enklest ved hjelp av en såkalt Holter-monitorering. D.v.s. at man registrerer samtlige hjerteslag i løpet av et helt døgn (ved hjelp av en liten EKG-opptager du får med deg hjem), og som du har på deg i vanlig aktivitet (jobb og fritid). Den blir deretter spilt av i en liten datamaskin, som analyserer hvordan hjertet ditt har oppført seg det siste døgnet.Hvis du ikke har noen form for hjertebank i det registrerte døgnet er registreringen selvsagt ikke av noen verdi i din situasjon.

Det er mange forhold som kan provosere øket tendens til ekstraslag : kaffe, nikotin, hormonelle forandringer, enkelte medisiner, angst, endel psykiske stress-situasjoner, etc. For deg er det viktig å få klarhet i at det ikke dreier seg om en sykdom, men mer en tilstand som ikke er farlig. Deretter må den enkelte forsøke å bearbeide sin egen engstelse omkring dette fenomènet, og det er ofte lettere sagt enn gjort. Det er også avgjørende at du er i noenlunde god fysisk form.

Det viktigste er imidlertid at man har fått det hele profesjonelt vurdert, hvilket synes å være tilfellet for ditt vedkommende. Ta det opp med din lege en gang til. Så lenge dette representerer et problem for deg er det all grunn til å få avdramatisert situasjonen, så du klarer å bearbeide det og få det ut av tankene. Slikt har en tendens til å feste seg hos mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...