Gå til innhold

Hva skjedde?

Anbefalte innlegg

Gjest nonstopable

Jeg satt i sofaen og så på tv og plutselig kjente jeg at jeg ble litt kvalm og begynte å puste fortere og så bare presset tårene seg på. Rett før dette husker jeg at tankene mine streifet innom "situasjonen" jeg befinner meg i og jeg lurer på om det er dette de kaller et angstanfall. Sikkert noen der ute som har hatt det og kan svare på dette. Håper dere tar dere tid til det. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265380-hva-skjedde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ha vært et panikkangst anfall det du beskriver.

Det skyldes at man (ubevisst) hyperventilerer, dvs. puster litt fortere i en kortere eller lengre periode. Da kvitter kroppen seg med for mye CO2, og det fører til en kjemisk tilstand i kroppen som kan gi en rekke symptomer. Hjertebank, uvelhet, svimmelhet, nummenhet, prikkinger, følelse av å skulle besvime er vanlige tegn. Anfallet er ubehagelig men ufarlig. Det verste som kan skje er at man besvimer. Da normaliseres pusten og anfallet går over.

Det som er litt dumt er at når man først har fått slike anfall kan man lettere få nye, fordi man blir redd for selve anfallet også - i tillegg til den eventuelle underliggende problematikken. Det blir en ond sirkel.

Hvis man får gjentatte anfall kan man lære seg å kontrollere dem ved å puste inn og ut av en papirpose til symptomene går over. På den måten beholder man mer CO2 og får raskt rettet opp ubalansen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265380-hva-skjedde/#findComment-2134491
Del på andre sider

Gjest nonstopable

Det kan ha vært et panikkangst anfall det du beskriver.

Det skyldes at man (ubevisst) hyperventilerer, dvs. puster litt fortere i en kortere eller lengre periode. Da kvitter kroppen seg med for mye CO2, og det fører til en kjemisk tilstand i kroppen som kan gi en rekke symptomer. Hjertebank, uvelhet, svimmelhet, nummenhet, prikkinger, følelse av å skulle besvime er vanlige tegn. Anfallet er ubehagelig men ufarlig. Det verste som kan skje er at man besvimer. Da normaliseres pusten og anfallet går over.

Det som er litt dumt er at når man først har fått slike anfall kan man lettere få nye, fordi man blir redd for selve anfallet også - i tillegg til den eventuelle underliggende problematikken. Det blir en ond sirkel.

Hvis man får gjentatte anfall kan man lære seg å kontrollere dem ved å puste inn og ut av en papirpose til symptomene går over. På den måten beholder man mer CO2 og får raskt rettet opp ubalansen.

Takk for svar!

Jeg fikk anfall igjen en gang til den sammme kvelden, men ikke hatt det siden. Kanskje fordi jeg har hatt så mye å gjøre og ikke hatt tid til å sitte ned og tenke så mye. Får prøve å holde meg mest mulig aktiv og ikke tenke så mye, kanskje? Det blir jo ikke så enkelt utpå kveldene, men jeg får ha en liten pose ved siden av meg og prøve den teknikken. :-)Vil jo ikke besvime for det har jeg aldri gjort før. Høres skummelt ut!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265380-hva-skjedde/#findComment-2136575
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...