Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ved lapraskopi fått påvist sammenvoksninger og tette eggledere (ble påvist ved brukt av blåfarge). Egglederne ble forsøkt åpnet ved å skylle gjennom en slags veske - den ene er fortsatt tett, mens den andre åpnet seg igjen. Har lest så mye forskjellig om dette i etterkant.

Legen beskrev det som at jeg hadde sjanse for å bli gravid, men burde "sette opp farta" og at dersom vi ikke lykkes innen 1/2 år burde henvises til IVF. Dette har jeg imidlertid ikke så lyst til, fordi jeg akkurat nå ikke vil bli gravid for enhver pris, men det høres ut som at det er "nå eller aldri".

Her inne ser det derimot ut som at du ikke anbefaler å åpne tette eggledere, og at sjansene for å bli gravide i etterkant er små. Kan du kommentere dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265485-tette-eggledere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dine eggledere nå er ’blåst opp’ (i all fall den ene), så ville det være større mulighet for graviditet rett etterpå, men den kan lukke seg igjen. Det at egglederen er åpen er imidlertid ikke garanti for at den fungerer, den kan være uegnet til å transportere det befruktede egget til livmoren.

Før i tiden forsøkte man ved kirurgi å operere eggledere som var ødelagt av betennelse, men det var meget dårlig resultat. I dag hvor man har IVF (prøverør) foretrekkes det, da det gir så gode resultater. Den nye generasjon av gynekologer har dårlig erfaring med egglederoperasjon, fordi man går rett til IVF.

Litt rart at du ble laparoskopert ’med blåfarge’, når du ikke ønsker å bli gravid nå. Var det kanskje annen grunn enn barnløshet?

Du er bare 26 år og har tid å gå på, så du kan gjerne vente noen år med IVF-forsøk, men med årene, spesielt etter 35 år, reduseres fruktbarheten og gir mindre mulighet for vellykket resultat. Har du funnet mannen som du ønsker barn med, skal det etter min mening meget sterke grunner til ikke å forsøke å bli gravid allerede nå og ta de sjanser man får. Men det er selvsagt dere som selv skal avgjøre det.

Jeg håper at det var dekkende svar, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265485-tette-eggledere/#findComment-2135372
Del på andre sider

Hvis dine eggledere nå er ’blåst opp’ (i all fall den ene), så ville det være større mulighet for graviditet rett etterpå, men den kan lukke seg igjen. Det at egglederen er åpen er imidlertid ikke garanti for at den fungerer, den kan være uegnet til å transportere det befruktede egget til livmoren.

Før i tiden forsøkte man ved kirurgi å operere eggledere som var ødelagt av betennelse, men det var meget dårlig resultat. I dag hvor man har IVF (prøverør) foretrekkes det, da det gir så gode resultater. Den nye generasjon av gynekologer har dårlig erfaring med egglederoperasjon, fordi man går rett til IVF.

Litt rart at du ble laparoskopert ’med blåfarge’, når du ikke ønsker å bli gravid nå. Var det kanskje annen grunn enn barnløshet?

Du er bare 26 år og har tid å gå på, så du kan gjerne vente noen år med IVF-forsøk, men med årene, spesielt etter 35 år, reduseres fruktbarheten og gir mindre mulighet for vellykket resultat. Har du funnet mannen som du ønsker barn med, skal det etter min mening meget sterke grunner til ikke å forsøke å bli gravid allerede nå og ta de sjanser man får. Men det er selvsagt dere som selv skal avgjøre det.

Jeg håper at det var dekkende svar, vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar:) Jeg har funnet mannen i mitt liv, og vil gjerne få barn med han. Prøvd litt "halvhjertet" i halvannet år, men ble lapraskopert for å fjerne en cyste og undersøke for endometriose (som jeg ikke hadde).

Med denne historien ble jeg så tilbudt undersøkelse med blåfarge i samme slengen, som jeg takket ja til. For oss har det altså ikke vært noen hast med å bli gravide, men har jo fått litt å tenke på nå.

Så blir det spennende å se hvordan det går videre:) Takk igjen, det hele var oppklarende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265485-tette-eggledere/#findComment-2135798
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...