gravid84 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hei. Jeg er en jente på 22 år som er gravid i 15. uke. Jeg har PCO og PCOS og har derfor slitt med å bli gravid i 1 ½ år. Jeg har vært igjennom 5 sykluser med Pergotime og i de to siste syklusene har jeg også brukt Ovtrielle. Jeg har også gått på Metformin siden mars 2006. Jeg har fått oppfølging av gynekolog på sykehuset som mente at jeg skulle bruke Metformin i første trimester for å redusere faren for spontanabort. Hun mener nå at jeg skal slutte med Metformin, noe jeg er usikker på da jeg har lest forskningsrapporter om at man har større risiko for blant annet svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel hvis man ikke bruker Metformin gjennom hele svangerskapet på grunn av PCO og PCOS`en. Jeg har resept på Metformin som jeg kan hente ut og bruke under svangerskapet, men vet ikke hva som er det beste for babyen og meg selv. - Hva anbefaler du jeg skal gjøre i forbindelse med Metformin medikasjonen igjennom resten av svangerskapet? Jeg står i dag på Metformin 500 mg, 3 tabletter daglig. - Jeg har mye romling i magen, spesielt om kvelden når jeg skal legge meg, selv om jeg ikke er sulten, kan dette ha noe med fosteret å gjøre? Jeg kjenner ingenting, men hører romlelyder. - Er det noen forhåndsregler jeg burde ta i forbindelse med at jeg har PCO og PCOS og er gravid? - Er det trygt å ha sex og orgasme under svangerskapet? Jeg har ikke hatt noen blødninger.Med vennlig hilsenUsikker førstegangsgravid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265668-gravid-med-pco-og-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Med hensyn til Metformin i svangerskap, så kan jeg ikke gi deg et klart svar. Det foregår en del studier som etter hvert vil gi svar både om virking og bivirkninger. Jeg synes du skal følge det råd din lege har gitt deg. Romling er fra tarmen, og det betyr ikke noe for fosteret. Mosjon og forsiktighet med ikke å gå for mye opp i vekt, gjelder for deg som for andre. Sex med orgasme er ikke farlig for fosteret. Lykke til med det videre svangerskap. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265668-gravid-med-pco-og-pcos/#findComment-2139120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brunette79 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hey du!! Så heldig du er som har klart å bli gravid. Hvor ofte har du hatt mensen? Jeg sluttet på p-pillen for 4 år siden. Har hatt mens 2-3 ganger siden det. Jeg har gått på glykofag, men det ga ingen mens. Nå har jeg tatt en kur med provera, da fikk jeg mens. Neste gang skal jeg ta provera og pergotime. Får håpe det sitter da. Jeg er kjempe redd hvis jeg ikke klarer å bli gravid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265668-gravid-med-pco-og-pcos/#findComment-2139250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.